Is er een verband tussen een late eerste menstruatie en een late start van de overgang?

Want al je eitjes, daar word je als meisje mee geboren.
Dus ik zou zeggen, als je jong voor het eerst ongesteld word, dan zijn ze toch ook eerder ''op''?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee. Als je laat je eerste menstruatie had, dan zal er eerder sprake zijn van een vroege overgang.
Dit is voor een groot deel erfelijk bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee , toevallig laatst nog aan mijn huisarts gevraagt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je wil weten wanneer je overgang van start gaat, en hoe lang het gaat duren, kijk je het best naar hoe dat bij je moeder ging, dan heb je een aardige indicatie.

een verband zoals in jouw vraag is volgens mij niet aangetoond, en ik heb me aardig in de materie verdiept.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee dat gaat dan niet, triest om zo jong je moeder te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O help... dan staat mij nog heel wat te wachten!
Het is gedeeltelijk erfelijk bepaald,
en je menstruatie schijnt ook wat eerder te stoppen als je tabak rookt en wanneer je over het algemeen nogal erg slank tot mager bent.

Het verband tussen een late eerste menstruatie en de late start van de overgang kan dus mogelijk wel gelden wanneer je moeder dat ook zo had, maar niet in zijn algemeenheid.
Kristal