Wat zijn dat toch voor stemmen die ik mijn naam hoor roepen vlak voor ik in slaap val?

Al sinds mijn jeugd hoor ik soms tijdens het in slaap vallen mijn naam roepen. Het klinkt echt heel duidelijk. Soms kinderstemmen, meestal onbekende stemmen, soms m'n moeder, soms heb ik het gevoel dat het mijn eigen stem van vroeger is. Tegenwoordig heb ik het niet meer zo vaak, één of twee keer per jaar. Vroeger (tijdens m'n pubertijd) veel vaker. Soms hoor ik ook andere geluiden, heel luid, bijvoorbeeld het tegen elkaar slaan van bekkens of pannendeksels, of een veer (...ploink...) Maar die stemmen vind ik het meest bijzonder. Ik ben er niet bang van. Wat kan dit zijn? Is het te vergelijken met het "valgevoel" dat je soms hebt bij het in slaap vallen? Of zou ik het in de spirituele hoek moeten zoeken? Of is er nog een andere verklaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eng
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd erg eng ik snap ook niet waarom de vraagsteller niet bang is. Vooral die kinderstemmen net als in films brrrr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of Russische metro's doet me denken aan t spel metro 2033 lol. Maar wel eng die pannen enzo :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt wel mee hoor. :-) Enneh... verder heb ik geen last van stemmen.
Ik zeg gewoon tegen mezelf:"Oja, daar hoor ik m'n naam weer roepen... nou ja ga maar slapen, dat heb je wel vaker gehoord en er gebeurt niets."
Vroeger dacht ik dat mijn moeder echt riep, maar nu wonen we niet meer in hetzelfde huis dus dat kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rook je wiet voordat je gaat slapen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee joh ga me nou niet bang maken! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.o wanneer heb je die stemmen voor t laatst gehoord en wat nog meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag Roland. ;-) Tegenwoordig wel soms, maar ik heb het juist wanneer dat ik dat niet gedaan heb. (als ik geblowd heb slaap val ik als een blok in slaap) En vroeger in mijn pubertijd rookte ik absoluut nog niet dus het wordt er niet door veroorzaakt. (eerder andersom ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MasterD, een paar maanden geleden, en daarvoor was het al een jaar of meer geleden. Ik bedacht me ineens dat ik het hier eens kon vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol maar vergeet je pannenlappen niet lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoehoehoe...! :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het in het begin trouwens wel eng, maar nu weet ik dat er verder niets gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geest zit in je ziel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je blowt af en toe... ik denk wel dat het daar door komt hoor... maar mischien hoor je gwn geesten :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan weet ik de oplossing al :p dagelijks een joint en je bent er vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe je licht aan voor het geval dat er tog geesten zijn xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ben paranormaal begaafd :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is Gerard Joling langs geweest dan ? Lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geesten zijn zijn die er ook wel als het licht aan is. Haha, elke dag een joint als oplossing ja... ;-) Nee, maar ik hoor dat roepen toch niet zo vaak, of ik nou wel of niet geblowd heb.
Maar het kan er gewoon niet door veroorzaakt zijn omdat ik het al had, jaren voor ik de eerste joint rookte.
Ik ben ook niet op zoek naar een oplossing, ik heb er wel vrede mee. Ik vind het alleen vreemd en ben benieuwd of iemand er iets meer over kan vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien naar te veel Gerard Joling geluisterd ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh... Gerard Joling? melle852, wie niet? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerard Joling snap ik niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te veel joints gehad ? lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als schizofrenie. Ik bedoel: Bepaalde kenmerken hiervan heeft een schizofreen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat besef ik. Maar het treedt alleen op bij het inslapen. Verder heb ik volgens mij geen kenmerken van schizofrenie. Ik hoor alleen m'n naam roepen. Baseer je dit op een bron waar ik wat meer kan lezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerard Joling is ook zijn stem kwijt. Is geopereerd aan zijn stem te hard gelachen om dit gesprek. Lol

Antwoorden (5)

Ik heb het ook wel eens (vooral dat je denkt dat iemand je naam zegt, ze hebben alleen nog nooit heel duidelijk geklonken bij mij..), heb me er eigenlijk nooit zorgen over gemaakt. Ik denk dat het een soort "echo" is van wat je die dag hebt gehoord, net als dat je momenten nog een keer beleeft, 's avonds laat. Ik lees net dat het kan komen door oververmoeidheid of een raar ritme (is het vooral in het weekend?). Ik zou er gewoon niet teveel op letten, als het komt door oververmoeidheid zou het vanzelf weg moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht meteen aan hallicunaties, al weet ik niet of dat wat jij ervaart ook daadwerkelijk hallicunaties zijn. Maar het komt wel overeen met wat er over hallicunaties staat geschreven, in ieder geval op Wikipedia:

"Wanneer er geluiden worden gehoord die er niet zijn, spreekt men van akoestische, auditieve of gehoorshallucinaties. Onder deze vorm valt ook het horen van stemmen zonder dat er iemand spreekt, de meest voorkomende vorm van hallucinatie."

Misschien kun je zelf even verder lezen wat er allemaal over dit onderwerp op Wiki staat. Zie bron.

En daar wordt ook een boek genoemd dat wellicht opheldering kan bieden:

André Aleman,. Hersenspinsels : waarom we dingen zien, horen en denken die er niet zijn. Amsterdam [etc.] : Atlas, 2011. - 222 p. ISBN 978-90-450-1726-6. Inhoud: Neuropsychologische experimenten en verklaringen over fantasieën, hallucinaties en waandenkbeelden bij gezonde mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, interessante informatie. En ook grappig want ik noem het zelf wel eens een "hallucihoor" ;-)
Maar ja, is het ook een (hoor)hallucinatie als het alleen optreed als je net in slaap valt? Als je dan beelden ziet valt het denk ik gewoon onder "dromen"... dus geluiden misschien ook? Ik ga me eens even in je bron verdiepen, bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallihooratie zou je bedoelen! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, grammaticaal klopt het niet helemaal, haha.
Dat roepen van je naam vind ik wel opvallend. Dat heb ik namelijk ook een tijd gehad.
Ik heb het altijd beschouwd als een psychische curiositeit van het slapen, en het nooit in verband gebracht met hallucinaties en erger. Ik schoot er namelijk ook een klein beetje wakker van, dus misschien was dat ook de functie.
Bekkens en pannendeksels zijn wel een stuk lawaaiiger, dat is wel vreemd. Ik denk dat het goed is dat je er niet bang van bent, dat zou vervelender zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik schiet er ook wakker van. En die pannendeksels, dat is maar één klap (niet dat er een hele fanfare in de kamer klinkt). Grappig dat je het ook heb gehad.
Het brein kan rare dingen met je uithalen in de periode tussen waken en slapen.
Maar je kunt er gif op innemen dat de stemmen die jij hoort alleen in jouw geest te horen zijn. Op de één of andere maniet zijn het onverwerkte herinneringen/emotie s van kort of lang geleden.
Slechts als je het ook overdag gaat horen tijdens de waakperiode moet je je zorgen gaan maken, maar nu zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk ook dat ze niet echt in de kamer te horen zijn.
Dat zijn slaaphallucinaties. Slaaphallucinaties komen meestal voor tijdens de periode dat je net wakker wordt of in slaap valt. Mensen geven aan stemmen te horen of vreemde voorwerpen in hun kamer te zien.

De oorzaak daarvan ligt in de hersenactiviteiten in de geïsoleerde hersenschors. De nog even doorpruttelende hersenen kunnen je opeens een briljante ingeving geven vlak voordat je wegdommelt. De hersenschors is dat deel van de hersenen waar informatie wordt ontvangen, geanalyseerd en geïnterpreteerd. De thalamus vormt een schakelstation tussen de zintuigen en de hersenschors.

Het nieuwe onderzoek laat zien dat de activiteiten zowel tijdens het in slaap vallen als gedurende de verschillende slaapstadia afwisselend gekoppeld en weer losgekoppeld worden. Zo blijft de hersenschors vaak langer actief tijdens het in slaap vallen, zelfs wanneer de thalamus al in rust is en geen prikkels meer doorgeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goede beschrijving, goede bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Cryo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord ; scheelt me weer een hoop tikwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Marleen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze interessante informatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje stellig geantwoord, maar het is een goeie mogelijkheid. +