Wat voor effect heeft alcohol over het algemeen op gevoelens?

Doe je dingen die je eigenlijk graag wilt doen maar normaal niet zou durven bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Alcohol kan remmingen wegnemen. Daardoor ga je inderdaad dingen doen die je normaal niet durft. Het angstige gevoel wordt gedempt.

De alcohol helpt tijdelijk als symptoombestrijder. Maar het lost natuurlijk niets op. Regelmatig en veel alcohol drinken maakt labiel en zorgt dat je steeds angstiger wordt. De oorzaak van de angst wordt niet weggenomen door drank.

Nare gevoelens wegdrinken is geen oplossing. Het is zelfs zo dat alcohol op den duur depressieve gevoelens versterkt en zelfs veroorzaakt!

Alcohol maakt ook verhoogd prikkelbaar. Kleine irritaties kunnen leiden tot fikse uitbarstingen. Het vermogen tot relativeren en incasseren wordt minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Versterkend. Iets grappigs lijkt heel leuk. Iets vervelends kan je nog vervelender ervaren

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is ook de reden dat mensen vaak zeggen: alcohol is gezellig. Iets wat eigenlijk niet grappig is, hebben zij dan enorm veel lol om.
12 jaar geleden
Alcohol verdooft je hersenen. Dit wordt veroorzaakt door het effect dat alcohol heeft op de overdracht van signalen in zenuwen en hersenen.

Door deze verdoving verdwijnen bepaalde remmingen van de drinker. De drinker voelt zich ontspannen en gaat zich steeds losser gedragen. Alcohol kan er ook voor zorgen dat iemand zich juist agressief, depressiever of angstig voelt. Hoe meer iemand drinkt, des te sterker het effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij iedereen is de werking verschillend. de ene gaat overal om lachen de ander kan er agressief van worden. iedergeval word je makkelijker met dingen die je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de ene anders dan bij de andere. Alcohol maakt dat je je licht voelt , minder remmingen hebt , veel kan praten en gekke dingen wilt doen , dat is het euforisch effect.

Maar bij veel mensen komt na het euforische effect het " downer" effect, je wordt na een aantal uur lusteloos, emotieloos en moe .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gevoelens worden verdoofd en je rem gaat eraf. Vaak voel je je ook heerlijk ontspannen. In sommige gevallen worden gevoelens ook verstrekt