Wat zijn de symptonen van malaria bij mallorone?

Wat zijn de symptonen van mallaria als je mallorone slikt? Dat is voor 80% beschermend, maar verzwakt ook de symptonen mocht je toch mallaria krijgen. Ik heb behoorlijk veel buikpijn (rond de maag) en het is constant (dus niet af en toe krampen) met soms ergere vlagen. Verder ben ik misselijk, en heb geen eetlust. Ik dacht zelf aan een infectie ofzo, want dit zijn niet de symptonen van malaria. Maar misschien vervallen/verzwakken die symptonen door de mallorone. Wie weet daar dus de symptonen van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

"Zelfs met de nodige voorzorgsmaatregelen kan een malariabesmetting opgelopen worden. Bij
sommige vormen van malariabesmetting duurt het een lange tijd voordat de ziekteverschijnselen
optreden. De ziekte begint soms pas enkele dagen, weken of maanden na terugkomst uit het buitenland.
→ Neem onmiddellijk contact op met uw arts zodra u ziekteverschijnselen krijgt zoals koorts,
hoofdpijn, rillingen en vermoeidheid. "

Wat verderop in de tekst staat echter ook:

Zoals alle geneesmiddelen kan Malarone bijwerkingen veroorzaken, hoewel niet iedereen deze
bijwerkingen krijgt.
Zeer vaak optredende bijwerkingen
Deze kunnen voorkomen bij meer dan 1 op de 10 mensen
• hoofdpijn
• misselijkheid en braken
• buikpijn
• diarree

Vaak optredende bijwerkingen
Deze kunnen voorkomen bij maximaal 1 op de 10 mensen
• duizeligheid
• slaapproblemen (slapeloosheid)
• ongewone dromen
• depressie
• verlies van eetlust
• koorts
• huiduitslag die kan jeuken
• hoesten

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h25386.pdf

Ik weet niet hoe lang je al slikt, maar het kunnen dus ook bijwerkingen zijn.

Ik zou hoe dan ook contact opnemen met een arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet direct het antwoord op de vraag, maar het wel de moeite waard om het eens uit te zoeken. Het komt inderdaad voor dat je darmklachten en geen eetlust en dergelijke kunt krijgen van het gebruiken van de pillen. Als je iets niet zeker weet, kun je het beste je arts raadplegen, omdat er namelijk zoveel ziektes zijn, dat het niet per definitie Malaria hoeft te zijn.

Hieronder vind je de link met informatie over de symptomen van Malaria en eventueel bijwerkingen van de pillen. Mijn advies is toch nog even langs je huisarts te gaan, je weet nooit wat er precies gaande is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De combinatie van de middelen atovaquon en proguanil heet malarone en wordt gebruikt in gebieden waar veel malariaparasieten resistent zijn tegen andere middelen. Malarone is in Nederland niet geregistreerd voor gebruik langer dan 36 dagen. Bijwerkingen van malarone zijn over het algemeen mild en van beperkte duur. De meest voorkomende zijn buikpijn, hoofdpijn, misselijkheid, braken, diarree en hoesten. Ook slapeloosheid en haaruitval komen voor.

De periode die verloopt tussen de beet van een besmettelijke mug en het ontstaan van symptomen bedraagt meestal tien tot veertien dagen. De belangrijkste symptomen van malaria zijn hoofdpijn, koorts, rillingen, spierpijn, en vermoeidheid.

Je geeft niet aan of je nu in een gebied bent waar malaria heerst, of in Nederland/België. Maar de verschijnselen die jij hebt duiden niet op malaria. Het is waarschijnlijker dat je bedorven voedsel gegeten hebt. De slijmvlieslaag van je maag is geïrriteerd. Je lichaam is bezig de schadelijke bacteriën weg te werken, daarom heb je even geen behoefte aan eten.
Amadea