Wat is een Bore-Out

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dit soort vragen vraag ik mezelf steeds vaker af of de vragensteller/stelster zelf de entry in wikipedia heeft geschreven......

Het beste antwoord

Een bore out is het doodmoe thuiskomen van je werk na een dag routineus en niet uitdagend werk.
Mensen die dit (kunnen) krijgen hebben al jarenlang dezelfde baan, en blijven kiezen voor de zekerheid van salaris i.p.v. nieuwe uitdagingen.
Vaak zijn ze juist ook bang voor uitdagingen, ze onderschatten zichzelf en hebben een laag zelfbeeld.
Hoe langer de verveling duurt, hoe meer moeite mensen juist hebben om zichzelf uit te dagen.
Mensen die al een begin van iets dergelijks bij zichzelf ontdekken moeten aan de de bel trekken en met hun collega's of leidinggevende gaan praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een bore-out is een vervelingsziekte. Een bore-out wordt veroorzaakt door routinematig werk, of werk onder het niveau van de medewerker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een modewoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De drie oorzaken van een bore-out

Zoals de naam al doet vermoeden heeft een bore-out te maken met verveling. Wanneer je op je werk taken te doen krijgt die onder je niveau liggen of je simpelweg niet interesseren ligt een bore-out op de loer.

Het is belangrijk dat je op je werk taken krijgt die je uitdaging bieden. Je moet kunnen groeien als mens, en je moet hier plezier in kunnen hebben. Wanneer je werk te eenvoudig is, te weinig uitdaging biedt en ook nog eens niet leuk is merk je dat je minder goed in je vel gaat zitten.

Als mens willen we dingen bereiken. We willen onszelf kunnen overtreffen, en hiervoor beloond worden. Je wilt trots kunnen zijn op het werk dat je verricht omdat je jezelf hebt uitgedaagd en het voor elkaar hebt gekregen. Wanneer je saai, te makkelijk en vervelend werk moet doen is er echter geen mogelijkheid om jezelf te ontplooien.

Uitstelgedrag
Als je last hebt van een bore-out dan begin je gedrag te vertonen om hiermee om te gaan. Je gaat bijvoorbeeld uitstellen omdat je het werk niet leuk vindt. Er komen nieuwe taken op je af waar je opnieuw niets mee hebt. Deze taken stel je het liefst zo lang mogelijk uit.

Doen alsof je toegewijd bent
Een ander typisch symptoom van een bore-out is compensatiegedrag. Je voelt je niet op je gemak over het feit dat je je werk uitstelt. Je gaat daarom compenseren voor dit gedrag. Je doet net alsof je toegewijd bent.

Dit kan zich uiten in 'net doen alsof je werkt'. Snel een Word venster openklikken als er iemand langs loopt, regelmatig heen en weer lopen en langer op kantoor blijven zitten terwijl je eigenlijk niets aan het doen bent.

In veel kantooromgevingen waarderen mensen je ten slotte ontzettend als je 'overwerkt'. Het is een duidelijk teken van toewijding, ook al is het van jouw kant volledig gespeeld.

Je werk uitsmeren
Een derde symptoom dat je kunt gaan vertonen is het uitsmeren van je werk. Wanneer je een opdracht krijgt die je in een dag af zou kunnen hebben smeer je deze uit over meerdere dagen.

Dit gebeurt aan de ene kant omdat je het werk aan het uitstellen bent. Aan de andere kant is het een stukje zelfbescherming. Je weet nu wat je hebt, en als je deze taak maar zo lang mogelijk vasthoudt bescherm je jezelf wellicht tegen nog meer vervelende en energiezuigende taken.