Nee, het kan ook zijn dat je bloedsuikers te laag zijn. Je kunt dit oplossen door iets te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het kan tientallen verschillende redenen hebben. Bijv: als je moe bent, of als iemand anders gaapt

(onderzoekers vragen zich nog steeds af waarom mensen gapen en waarom mensen gapen als iemand anders gaapt)

ik kan niet alle redenen geven waarom je gaapt. als ik jou was zal ik ff op google zoeken met: ''gapen'' of op wikipedia kijken, je vindt vast wel informatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het kan ook zuurstofgebrek zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, ik heb het ook als ik lang naar een uitleg luister. Ik heb dan niet het gevoel dat ik moe ben, maar moeite heb mijn concentratie te bewaren, omdat ik 'moe' word van de de lengte van de uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, men zegt dat gapen verschillende dingen betekent:
- Je gaapt om het zuurstofgehalte in je bloed te verhogen.
- gapen is aanstekelijk -> dit klopt eigenlijk niet,omdat op dezelfde tijd hetzelfde reflex optreedt bij verschillende mensen.
- gapen als communicatiemiddel -> je kan laten zien dat je je verveelt, moe bent of iets saai vindt.
- overblijfsel oertijd -> mensen gaapten naar elkaar voor de communicatie. Mannen gaapten bijvoorbeeld als ze honger hadden en als dat beantwoordt werd met een gaap, dan gingen ze op jacht.
- je gaapt ter voorbereiding op een inspanning -> je gaapt als je nog wakker moet blijven.

Overigens zijn geen van deze theorieën ondersteund door de wetenschap en is het eigenlijk een raadsel waarom we gapen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een samenvatting van een tekst is geen reden om de bron niet te vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en bedankt dat je me eraan herinnerde. Ik was nog even met andere dingen bezig en ben toen de bron vergeten. Bij deze de bron: http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/waarom-gapen-mensen
Nee, niet per se.
Het zorgt er voor dat je hersens van veel zuurstof worden voorzien, wat goed is.
Je kunt ook gapen als je niks gegeten hebt of als iemand anders gaapt (dit komt door spiegelneuronen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Er bestaan verschillende theorieën om te verklaren waarom mensen gapen.

Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht.

Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Hierdoor lijkt het of gapen aanstekelijk werkt, terwijl het eigenlijk het gelijktijdig optreden van dezelfde reflex is. Dit zou ook kunnen verklaren waardoor mensen gaan gapen als ze moe zijn of als ze zich vervelen.

Een overblijfsel uit de oertijd is dat we geeuwen om aan te geven dat we honger hebben. Omdat het vroeger niet veilig was om alleen op jacht te gaan, gaven de mannen met geeuwen aan dat ze honger hadden en op jacht wilden. Nu nog moeten mensen geeuwen als ze honger hebben.

Een andere theorie zegt dat je geeuwt om je voor te bereiden op inspanning. Je zou dan ook alleen geeuwen als je nog wakker moet blijven. Deze theorie wordt ondersteund door het gegeven dat een geeuw de hartslag verhoogt, je bloeddruk doet stijgen en dat je door te geeuwen je spieren aanspant en strekt.

Helaas worden geen van deze theorieën door de wetenschap ondersteund en blijft het een mysterie waarom we gapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor,echt niet.
Bij mij is het zo dat ik zelden gaap als ik moe ben of ik moet echt uitgeput zijn.
Ik gaap weer wel als ik me niet lekker voel,als ik ziek wordt/ben en ook als ik hoofdpijn heb.
Dus als ik me niet lekker voel.
Er zijn ook mensen die gapen als ze zich vervelen( heeft mijn broer last van).
Dus je hoeft niet perse moe te zijn als je gaapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gapen zorgt ervoor dat je je hersens weer activeert, net zoals je kunt doen met kauwgom. Gapen tijdens een uitleg is alleen maar goed omdat je er dan bij blijft!
Bron: psychologie magazine