Ben ik te gespannen?

Ik schrik best wel snel van vuurwerk, terwijl al mijn vrienden nitraten, zelfs cobra's afsteken en 15m er vanaf gaan staan en niet bang zijn ofzo. Of bijna alle kinderen van 6 waar de ouders van vuurpijlen enzo afsteken voor de deur en niet bang zijn om te kijken. Het zijn meestal ook alleen onverwachte knallen waar ik van schrik, vuurwerkshows vind ik wel leuk. Dit vind ik echt niet leuk, want ik kan niet normaal van oud en nieuw genieten.
En ik ben pas/al 14 jaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Mijn zoon is 16 en die zal zeker niet naar buiten gaan om zelf in de buurt van knalvuurwerk te komen. Hij gaat altijd het liefst naar de zolder om uit het dakraam te kijken naar het siervuurwerk. Hij is echt geen gespannen type, dus dat heeft er helemaal niets mee te maken. Hij is meer bang voor zijn gezondheid en wil geen risico's nemen om er iets van op te lopen. Laat je vrienden dus rustig hun gang gaan en laat je niet dwingen om dingen te doen die je zelf niet wilt. De één vind het leuk, de ander niet.
Jij toevallig niet, so what??
Geen zorgen om maken, je bent heel normaal en slim genoeg dat je de gevaren erkent!

Toegevoegd na 1 seconde:
In huis kan je net zo goed van oud en nieuw genieten. Heb je ook een zolderraam? Mijn zoon geniet hoor van al het siervuurwerk! Zet anders je Ipod of koptelefoon op je oren, dan hoor je de harde knallen minder, maar kunt wel genieten van het siervuurwerk!!!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik durf bijvoorbeeld ook niet met mijn neven naar buiten te gaan en vuurwerk afsteken (ik hoef het ook niet zelf te doen, maar er naar te kijken vind ik al eng)
En er is ook niets gebeurd ofzo zoals dat op mij vuurwerk gegooid is
amc
12 jaar geleden
Als je dat gewoon niet durft, waarom wil je dat dan wel durven? je bent er gewoon bang voor en dat is heel normaal hoor. Niet iedereen is blij tussen knallend vuurwerk!!!!Er is echt niets vreemds met je aan de hand, het is de manier waarop jouw psyche werkt, dus jouw natuur. Accepteer wie jij bent en probeer niet te veranderen in iets wat je denkt te moeten zijn. Is bij zoiets als natuurlijke angst voor vuurwerk helemaal niet nodig. :)
Als het jou erom gaat dat je je er iets prettiger bij kan voelen, zou ik je aanraden langzaam jezelf te introduceren en je angst aan te gaan.

Filmpjes bekijken, misschien een sterretje proberen aan te steken, terwijl het ergens ingeprikt is dat het geen gevaar kan en buiten natuurlijk :)

Natuurlijk hoef je niet gelijk vuurwerk af te steken, maar het is niet prettig om je ergens onprettig bij te voelen en niet te weten waarom.

Je hoeft trouwens niet per se iets vervelends meegemaakt te hebben om een angstig gevoel te ervaren.
Het kan goed zijn dat het fel is voor je en/ of hard klinkt, waardoor je het niet echt goed kent.