Hoe kan het dat wanneer ik erg lang slaap veel moe-er ben dan als ik gewoon 8 a 9 uur slaap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is heel normaal, en de meeste mensen ervaren dat zo.

Moe zijn, en je moe voelen zijn 2 verschillende dingen. Na veel meer dan 8 uur slaap BEN je niet moe, maar VOEL je je moe. Dat is ook geen wonder, want je ritme is een beetje in de war, en ook de functies in je lichaam die er voor zorgen dat als je moe bent, je dat ook voelt.

Draai het maar eens om: als je door wat voor omstandigheden dan ook, eens lang helemaal niet slaapt, dan ben je op een gegeven moment "over je moeheid heen". In dat geval ben je wel doodmoe, maar je voelt het niet meer.

Zelfde geldt voor eten: als je razende honger hebt, en je blijft het maar uitstellen om te eten, dan verdwijnt die honger na een tijdje.

Je lichaam past zich snel aan, en als je zo vreselijk lang slaapt, dan is na al dat slapen nauwelijks nog beweging in te krijgen. Dat geeft een gevoel van moeheid. Overigens zul jij ook wel merken dat het niet lang duurt. Na een uurtje of 2 is je lichaam daar ook weer aan gewend en voel je die moeheid niet meer. De problemen komen waarschijnlijk pas de volgende nacht. Dan kom je niet in slaap, omdat je zo lang geslapen hebt.

Een beetje regelmaat met slapen is zo gek nog niet :-)