Wie gebruikt er wel eens geneeskrachtige planten om beter te worden?

Sommige geneeskrachtige planten of plantendelen worden algemeen aanvaard als geneeskrachtig.
Vaak in de vorm van thee, tinctuur of zalf.
Callendula zalf (goudsbloem) is overbekend.
Maar welke natuurgeneesmiddelen gebruik jij wel eens en waarvoor en met welk resultaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik gebruik appel(sap) voor mijn gal-problemen.
Cranberry's voor eventuele blaas-problemen.
Calendula.
Muntthee voor als ik het te warm heb.
Venkelthee voor als ik het te koud heb.
Camile, honing voor keelpijn. Ook salie-thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor gal lever problemen eet ik dagelijks 2 blaadjes van de paardebloem.
Is aan te bevelen ik heb er erg baat bij en kost niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst, ik ben erg voorzichtig met gebruik van geneeskundige planten. Ik heb het gevoel dat ik echt een opleiding gehad moet hebben om de juiste planten te kunnen onderscheiden van niet goed planten.
Dus plukken doe ik niet. Daarnaast ben ik via hypnotherapie erachter wat mijn onderliggende oorzaak is van mijn klachten. Hierop mediteer ik gericht om opnieuw innerlijke contact te leggen die altijd vastgebonden waren in dit leven. Werkt echt uitstekend en zelfs andere klachten lossen zich op momenteel. Zelf vind ik gebruik van (ook) geneeskrachtige planten, erg gebaseerd op symptoombestrijding.
Natuurlijk kan het verlichting en ruimte geven, maar echt oplossen...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle oplossingen voor onze geestelijke en lichamelijke problemen zijn in de natuur te vinden.
De natuur met al zijn geneeskrachtige kruiden staan ter dienste van de mens.
Door te mediteren doe jij een beroep op een andere energie uit de natuur, deze energie is velen malen krachtiger dan de kruiden.
Je moet er alleen mee om weten te gaan en dat kan jij.
Ik gebruik het om anderen mensen er mee te helpen.
Heb jij last van iets uit een vorig leven?
3 levens geleden?
Het is in ieder geval iets heel heftigs.
Groeten van mij Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst helemaal waar de natuur voorziet voor iedereen wat. Het is bij mij omgekeerd. In een vorig leven was ik juist een grootmeester en ben ik in dit leven juist gebonden en in bedwang gehouden. Al de kennis wil eruit en komt in de verdrukking doordat het vast(gebonden) zit.
Met meditatie maak ik mezelf weer los om die kennis vrij te laten. Ik zoek geen contact met de grootmeester, de kennis en krachten zit al in mij. Het mag los komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Ed, Je zegt: "De natuur met al zijn geneeskrachtige kruiden staan ter dienste van de mens."
Maar de mens staat ook ter dienste van de natuur. Vooral dat laatste is de mens vergeten en daarbij is ook de kennis verloren gegaan. Behalve jij, jij weet dit als geen ander.
Het is juist de balans tussen mens en de natuur wat de kracht is en kan zijn.
Vooral proberen om niet alleen te nemen maar net zoveel als niet meer te geven. Onvoorwaardelijk geven. De kennis is misschien verloren uit ons bewustzijn, maar zit nog steeds in ons.
Wat mij nog steeds bijblijft: De wereld zit in een korreltje zand. Letterlijk alle wijsheid en kennis. Groetjes, Gertjan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Gertjan, moedig om deze dingen zo hier op g.v. te zeggen, je weet hoe ze zijn.
Ik heb juist de laatste tijd zeer heftige dingen meegemaakt uit een vorig leven, als ik dit zo maar aan iedereen zou vertellen dan spuiten ze me plat en sluiten me op.
Ik heb inmiddels bewijzen dat het kan en bestaat.
Maar ik kan en wil het niet delen met anderen.
Maar het is ongelooflijk mooi en waarde vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld Ed, Je weet ook dat het nieuw is wat je hebt ervaren. Deze ervaring moet je geest, je bewuste nog gaan bevatten. Je bent nog onzeker, je weet niet wat je moet geloven.
Tijd zal deze ervaring jezelf gaan vormen. Als jij helemaal 1 bent hiermee, zal niemand je willen opsluiten of volspuiten. Het is voor jouw dan de gewoonste zaak van de wereld. Ik heb ook altijd die angst (gekend). Mijn moeder is een levend voorbeeld, die is in haar 20er jaren opgenomen geweest met elektroshocks.
De rest van haar leven kent ze deze angst, tot nu toe en tot in haar dood.
Ik heb die angst ook overgenomen. Dit is 1 onderdeeltje wat ik bedoel dat ik zo gebonden ben. Hierdoor wordt de kracht in je tam gehouden.
Mijn neef is ook opgenomen geweest, dit heeft alles alleen maar bevestigd voor mijn moeder, en zij gebruikte dat ook om mij nog meer te binden. Nog steeds durf ik me niet mezelf te zijn tegenover mijn moeder, want ik en mijn krachten zijn een, ik mag het alleen niet tonen aan de enige vrouw aan wie ik het meeste het zou willen tonen (toen). Zo groot is de angst die zij heeft. Voor mij heeft zo een opvoeding ook een positieve keerzijde. Ik heb nu een goede basis, waarbij ik een goede onderscheidt kan maken in het goede en het slechte. Ik ben altijd terughoudend geweest wat ik niet kende. Sinds mijn 30e is het ontwikkelen van mijn krachten bij mij begonnen. Langzaam en voorzichtig, precies de snelheid die ik nodig heb.
Als ik op mijn 30e had ervaren wat ik nu ervaar, dan zou ik gillend opgenomen zijn geweest. Ed, laat je niet (te veel) binden door je angst. Weet dat het iets speciaals is wat jij hebt mogen ervaren. Die ervaring is er niet voor niets. Neem de tijd en laat het allemaal langzaam tot je doordringen. Maak er voor jouw de gewoonste zaak van de wereld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angsten ken ik gelukkig niet, daar ben ik al lang voorbij, alleen het willen weten waarom en het doel hiervan houd me bezig, het heeft mijn hele wereld op zijn kop gezet in korte tijd, onmogelijke dingen leken ineens mogelijk.
Alleen wat moet ik er mee?
Waarschijnlijk heb ik het zelf opgeroepen.
maar in plaats van een bescheiden antwoord heb ik de hele bak over me heen gekregen.
Ik heb bewijzen gekregen dat geesten bestaan, misschien door mijn antwoorden hier op g.v.?
Misschien omdat ik er aan toe ben?
Maar begrijpen doe ik het niet, het is zo heftig dat ik er niet eens over kan praten.
Maar dat komt denk ik nog wel, het heeft zijn tijd nodig ook voor mij.
Dank je voor het meedenken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Succes, laat het maar lekker bezinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was eigenlijk geen beste antwoord deze keer.
Maar de reactie's bij dit antwoord gaven de doorslag.

Andere antwoorden (11)

Alleen deze geneest mijn geest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik van het merk kneipp, probleemhuid kuur (teunisbloem) voor mijn handen. Heb daar exeem. Ik merk dat het minder is geworden hierdoor. Wel in combinatie met een creme (butivate) van de huisarts.
Verder drink ik op advies van jou, brandnetelthee. Dit doe ik sinds kort. Ik vind het wel lekker, maar merk dat ik er een beetje misselijk van wordt (merk zonnatura) . Verder smeer ik mijn huid in met olijfolie, dit bevalt mij ook heel goed, mijn huis is een stuk zachter geworden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Huis is huid;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al resultaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zalf helpt zeker. Verder ben ik nog te kort bezig met de brandnetelthee. Ja nu ik ook alles tegelijk gebruik is het natuurlijk moeilijk te weten wat nou het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het maar werkt!
Ik gebruik aloe vera de siroop of gelei ,daar drink ik elke dag 2 borrelglaasjes van,en elke avond een kop groene thee,met de sap van een halve of hele verse citroen erin,en tevens een eetlepel honing erin.de groene thee naar aanleiding van Uw advies,hier op GV,of de citroen en honing erin een goeie combinatie zijn weet ik niet maar ik vind het lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Resultaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me rustiger en fitter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bloeddruk en chlorestorol die zijn volgens de dokter perfect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu volhouden he.
Kruidenlikeur tegen zere keel :)

Verder gebruik ik regelmatig homeopatisch spul voor spieren en gewrichten, ook op plantenbasis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tea tree oil om te stomen, resultaat..... niet anders dan andere middeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik hier een confronterende stelling poneren?

Het enige dat kunstmatig is, is het zogenaamde verschil tussen natuurlijk en kunstmatig.

Dat verschil is er namelijk niet.

Ik zie middelen. Waar ze vandaan komen zal mij worst wezen. Middelen kunnen helpen bij bepaalde symptomen.

Ik wil graag dat middel dat de klachten het beste bestrijdt, en dat zo min mogelijk bijwerkingen heeft. Dat is alles.

Soms blijkt dat een natuurlijk middel te zijn - in dat geval wil ik dat natuurlijke middel. Soms blijkt dat een kunstmatig middel te zijn - in dat geval wil ik dat kunstmatige middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rota, je haalt me de woorden uit het toetsenbord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige kunstmatige middelen kan je niet in de natuur vinden en zijn zeer goed te gebruiken.
Bij een uitwendige ontsteking: weken in een bad met saliebladeren. Zuiverend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben erg dun, en heb een eetlust van 0,0.
een jointje helpt me om trek in eten te krijgen.

Toegevoegd na 1 uur:
oh ja, poes miep krijgt af en toe plantival van vsm, om haar wat zekerheid te geven als ze wat minder goed in haar velletje steekt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Niet allemaal planten wat ik gebruiik maar wel allemaal homeopatisch:

Hyperiplant=st.janskruid tegen lichte depressie klachten
Kamillethee om te slapen
Venkelthee tegen buikkrampen
Lavendelspray om op mijn kussensloop of in de slaapkamer te spuiten even voor het slapen gaan.. geeft een lekker geurtje en rust..
Bachbloesems voor alles wat op dat moment nodig is
Dr. Vogel ligt in het medicijnkastje voor aambeien, verkoudheid, overgangsklachten..
Arnicazalf voor de droge handen en voeten, blauwe plekken, (schaafwondjes), verstuikingen
Spiriflor voor kneuzingen en spierklachten
Glucosamine en visolie om de gewrichten soepel te houden
Magnesium om de spieren weer op krachten te brengen naar een fikse sportieve inspanning..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb voor voorhoofdsholteontsteking als kind baat gehad van mierikswortel papje op mijn voorhoofd. (Uitkijken dat het niet in je ogen komt!!)
Mierikswortel (Cochleria armoracia) wordt vooral gebruikt bij neus-,bijholte-, en voorhoofdsholte-ontsteking. Het werkt ontstekingswerend.
Verse mierikswortel werkt het beste maar deze is alleen in het najaar en in de winter te krijgen.
Mierikswortel poeder werkt minder sterk, maar kan afdoende zijn.
Recept: verse mierikswortel raspen of het poeder aanlengen tot een papje. Een halve theelepel vers geraspte wortel of een theelepel aangelengd poeder in een katoenen doekje doen, dichtvouwen.
Op voorhoofd of jukbeen aanbrengen en de ogen afdekken met watjes, want de scherpe geur kan irritatie aan ogen veroorzaken. Voorzichtigheid is geboden bij het aanbrengen van het kompres, want er kunnen brandwonden ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant, maar hoe weet je dat het heilzame effect van de mierikswortel komt en niet van de warmte van het kompres?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet zeker maar voelde me een stuk beter. De mierikswortel brandt echt op je voorhoofd. het kompres is niet dik (een doekje met wat prut ertussen) dus niet warm maar eerder verkoelend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat ik dit vraag is, dat de huid de meeste stoffen heel efficiënt buiten houdt. Dat is tenslotte de belangrijkste functie van de huid! Er zijn slechts weinig stoffen die door de huid heen naar binnen kunnen komen. Maar je schrijft ook over de prikkelende geur, bedenk ik me nu. Best kans dat het heilzame effect ook van die geur komt. Dan zou het de combinatie zijn van de warmte van het compres, en de geurstoffen van de mierikswortel. Dat klinkt mij eerlijk gezegd aannemelijker. Maar goed, da's alles puur theoretisch bedacht. Je zou het kunnen proberen door een warm compres op je voorhoofd of slaap te leggen, en een warmgestookt potje mierikswortel bij je neus te houden. Maar da's een heel gedoe. Ik zou gewoon voor het mierikswortelcompres gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rota, Het brandt echt behoorlijk op je huid dus dat zou ook de pijn van de ontsteking minder kunnen doen lijken. Zoals ik eerder zei is het kompres niet warm. het is een vochtige doek die warmte aan je voorhoofd ontrekt door verdamping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach so! Ik had dat branden geïnterpreteerd als branden van de hitte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
werner, bij voorhoofdholte ontsteking of andere bijholten kan je ook uitstekend pepermunt thee drinken.
Het krimpt onmiddelijk je slijmvliezen.
Ontstoken bijholten zijn bijna altijd het gevolg van iets anders.
Ik heb er zelf 30 jaar last van gehad, voornamelijk links,
toen ik uit pure wanhoop uiteindelijk bij een natuurarts kwam, vertelde deze me dat het van mijn lever kwam.
Een maand later was ik genezen, het was voor mij de ommekeer naar de natuurgeneeskunde en ben nooit meer naar een gewone dokter geweest (nu 23 jaar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook nooit meer last gehad van voorhoofdsholte ontsteking. De dokter die dit mijn moeder voor mij aanraadde was een antroposofische arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal, maar wie gelooft je hier?
Maar die tijd komt nog wel!
Calendula zalf - voor wondjes en schrale lippen
Zilverkaars - voor de overgang/opvliegers
Moederkruid - hoofdpijnen
Wapiti - Darmen ( vooral op de vakantie)

Ik heb ik het verleden veel gewerkt met Bach remedie, die goede resultaten gaf.
Maar soms moest ik flesjes gewoon weggooien omdat hij aan de datum was.
Je gebruikt sommige remedies nou eenmaal vaker.
En om nou telkens flesjes/remedies weg te moeten gooien werd me dat te duur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes als je een tuin hebt of een balkon kan je moederkruid erg makkelijk zelf kweken, het is een leuke plant, wintergroen en ook nog snijbloem.
Slechts een of twee blaadjes eten en je hoofdpijn of migraine is over, echt ongelooflijk dat zo weinig mensen dit weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat leuk, die wil ik wel hebben.
Haal je die als zaaibloem of gewoon bij een tuincentra, als vaste plant?
Ik koop moederkruid als dragees bij mijn natuurwinkel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moederkruid is een gewone tuinplant die je als pakje zaad kan kopen, ze zitten ook vaak tussen de gemengde snijbloemen.
Vroeger groeide Moederkruid in vrijwel iedere tuin vooral op zandgrond.