Sinds wanneer zit kinkhoest in het Rijks vaccinatie programma?

Een site beweert namelijk dat het sinds 1954 in het RVP zit, en een andere weer 1952

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Vanaf ongeveer 1950 zijn in vele landen programma’s voor vaccinatie van kinderen tegen kinkhoest ingevoerd. In Nederland werden zuigelingen vanaf 1953 gevaccineerd tegen kinkhoest, waarbij men gebruik maakte van een DKT-vaccin geproduceerd door het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid (RIV). De sterfte ten gevolge van kinkhoest was in Nederland na invoering van vaccinatie in 1953 zo goed als verdwenen.

Ook in het Nationaal Kompas Volksgezondheid wordt 1953 gegeven als jaar waarin is gestart met vaccinatie tegen kinkhoest in het Rijksvaccinatieprogramma. Dat Kompas is onderdeel van de officiële site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, en dat is onderdeel van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Geen van de eerder gegeven jaren klopt dus, het is 1953.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

Beide antwoorden zijn fout. Nederland is namelijk pas in 1957 begonnen met het Rijksvaccinatieprogramma.
Dus sorry, ik geef je nog meer verwarring :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinkhoest ;Algemeen wordt 1957 dan ook als startjaar van het Rijksvaccinatieprogramma gezien.Om deze redenen;In 1956 werden Nederland en vele andere landen geteisterd door grote polio-epidemieën. Doordat er inmiddels een poliovaccin was kon in 1957 een landelijke campagne opgezet worden om alle na 1945 geboren kinderen in te enten. Tegelijkertijd werd in elke provincie een systeem ingevoerd dat de oproepen voor vaccinaties bijhield en de vaccinaties registreerde.Zie onderstaande link,Groet