Paardrijden is een sport waarbij een goede, ontspannen en rechte houding gestimuleerd wordt. De ritmische beweging heeft een heel ontspannend effect, dat echter verloren gaat als je te veel je handen als hulpen gebruikt. Gebruik vooral je benen en je zit, knijp niet in de teugels en houd deze zo ontspannen mogelijk vast. Uiteraard draag je altijd je paardrijdhandschoenen. Rukken aan de teugels moet je vermijden. Als je paard met zijn hoofd gooit trek je de teugels niet strak, maar je laat deze door je vingers schieten. Het paard zal dan schrikken, omdat het onverwacht geen steun vindt. Na een paar keer schrikken is het afgelopen met die vervelende hoofdbewegingen. Ben je al wat gevorderd in de dressuur, dan kun je met dubbele teugels rijden. Bedenk altijd dat teugels niet zijn bedoeld om je aan vast te houden.Vraag hulp bij het poetsen, op- en afzadelen; er is altijd wel iemand in de stal die wil bijspringen als je even uitlegt dat je RSI hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Maar waarom per se handschoenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paardrijden is geen sport. Het is een hobby
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA ja natuurlijk Renger. een olympische hobby zeker met verschillende disciplines. dit moet je echt de KNHS even melden want volgens mij weten ze dit nog niet hoor. (oh wat een humor heb jij!) heb mijn hobbelende hobby diertjes destijdstijd naar de galoppade en levade ge-hobby'd
moah... vond het niet echt gelijkenissen vertonen met creatief met kurk of scrapbooken moet ik zeggen. (6 uur in de ochtend en lig in een deuk..een Hippische Hobby wát een giller zeg!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@benzemens het zal tegen de blaren en/of voor de grip kunnen zijn, maar vooral omdat de tekst van het internet afkomt en het zo instaat van de handschoenen. zal de link er ff bijplakken omdat de disp vergeten is het in de bron te zetten (wat ik persoonlijk wel zo netjes vind altijd als dingen letterlijk gekopieerd en geplakt worden) http://www.rsi-vereniging.nl/nl/omgaan-met-rsi/sport-en-beweging.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt idd, ik haf ff geen tijd om die er nog bij te plakken
ik weet niet of je dressuur rijdt want dan zal het niet goed gaan met de hele en halve ophoudingen om maar even wat te noemen.
als je wat verder bent in de dressuur gebruik je je polsen ook behoorlijk (rijden van wendingen bv) als je dan ook nog overgangen gaat maken van verzamelde draf naar uitgestrekte draf en ook het paard veel de hals laat strekken (voorwaarts/neerwaarts in ontspanning) zal je steeds de teugel terug moeten nemen.
en scheef paard (wat vast zit aan 1 kant) die kan je beter even laten staan, zo ook een paard wat niet echt nageeflijk is of zelfs tegen de teugel loop even laten voor wat het is. (voor de pols is het niet zo goed om even wat 'door te vragen' en dit af te wisselen)

rij je western dan zou het kunnen.
opzadelen (aansingelen) zal een probleem kunnen worden maar hier is vast en zeker wel hulp voor te charteren op een manege of in een stalling.

kortom: handig is het niet, maar misschien kan je recreatief rijden als de paardenkriebel toch kriebelt :)
pas er wel voor op dat je niets forceert met je pols hoor. de paarden wachten wel, je herstel is de 1e prio nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met RSi moet je jezelf en je lichaam leren kennen. Je zult daarbij ook moeten leren kennen wat je wel kunt doen en wat je niet kunt doen. Dat proces gaat met vallen en opstaan. Dus als je iets niet weet, dan moet je het gaan proberen en achteraf gaan kijken welke impact je hebt gehad.
Het verschilt voor iedereen.