Hoelang kan je een verloren ledemaat nog met lichaam herenigen?

Je hoort wel eens dat iemand een vinger, arm of been (deels) heeft verloren.

Soms kan het verloren ledemaat dan nog aan je lichaam teruggenaaid worden.

Tot hoelang kan dit nadat je het lichaamsdeel hebt verloren, over het algemeen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

ligt aan het verloren onderdeel waarschijnlijk

is het afgerukt en is het weefsel kapot, zit er vuil is dan is het lastiger om het reconstrueren te laten slagen zonder complicaties.

een arm of been heeft veel meer bloedvaten dan een vingertop dus het weefsel zal sneller afsterven dan wanneer het om een vingertop gaat of een vinger.

een lichaamsdeel wat gekoeld is blijft langer 'goed'

het is dus niet alleen het weefsel, maar ook de aderen, pezen, spieren, en zenuwen die intact moeten zijn om het er weer aan te zetten.

bij beknelling kan het inwendig zo beschadigd zijn dat het totaal geen zin heeft om een onderdeel er weer aan te maken.
word bv een hand afgerukt trekken de bloedvaten dicht, zijn ze ravelig, en schieten pezen een stuk terug.

de beste kans heb je met 'mooie wonden' ofwel ongevallen met een scherp onderwerp waardoor de wondrand recht is afgesneden (maar dan kunnen heftige bloedingen weer een probleem zijn)

om bloedcirculatie weer op gang te brengen worden weleens medicinale bloedzuigers gebruikt (afvoer bloed zodat weefsel niet af kan sterven terwijl het lichaam de kans en tijd krijgt om nieuwe bloedvaten aan te leggen)

overigens slagen niet alle reconstructies, en soms besluiten artsen om alsnog te amputeren.

heb eens een ongeval gezien waarbij een kennis zijn duim verloor. deze is er binnen 3 uur weer aangezet en de duim was niet gekoeld (ook niet steriel want de buurman pakte de duim aan de pees van de straat bah bah)
de duim is ongekoelt meegegeven met de ambulance. of het in het ziekenhuis is gekoeld weet ik niet.

onder de juiste omstandigheden zal het waarschijnlijk langer geschikt blijven om er weer aan te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afgerukte lichaamsdelen kunnen soms in het ziekenhuis weer worden aangezet, mits ze op de juiste manier worden bewaard. Dit is afhankelijk van de grootte van het vrijgekomen weefsel, de wondranden (afgerukt weefsel is meestal niet te herstellen, afgesneden weefsel soms wel) en het beschikbaar zijn van een microchirurgieteam. Om de levensduur van het weefsel te verlengen moet het losse lichaamsdeel in een afgesloten, droge plastic zak worden gedaan. Vervolgens moet de zak in een houder met koud water worden gelegd. Droogijs mag niet worden gebruikt.

Het terugzetten moet binnen negen uur geschieden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1