Hoe wordt er een uitstrijkje gemaakt van de baarmoederhals?

Voor het volksonderzoek. Kan je dit ook zelf doen of doet een dokter dat of het ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

''U neemt u plaats op een onderzoekstoel met uw benen gespreid. De arts brengt een speculum (eendenbek) in de schede (vagina) in. Hierna wordt het speculum geopend. Zo wordt de baarmoederhals - het onderste deel van de baarmoeder - zichtbaar.
Er is meer dan één manier waarop de arts cellen van de baarmoederhals kan weghalen. Het kan onder andere met een houten spatel of een speciaal borsteltje. Vaak worden beide methoden gecombineerd.
Na de afname krijgen de cellen een speciale behandeling om hen goed te kunnen onderzoeken. Als het uitstrijkje klaar is, wordt het met de microscoop onderzocht om eventuele vroegtijdige afwijkingen op te sporen.''

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe dit niet zelf, dat kan gevaarlijk zijn! Zo'n onderzoek vindt meestal in het ziekenhuis plaats.

Toegevoegd na 17 uur:
In Nederland wordt dit gewoon in de huisartsenpraktijk gedaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je de oproep krijgt voor het volksonderzoek baarmoederhalskanker staat daarin dat je een afspraak kunt maken net je huisarts. Die doet het onderzoek meestal, of een assistente. Je kunt het zeker niet zelf doen!
Het onderzoek valt overigens erg mee. Het is vooral belangrijk dat je ontspant, dan kan het uitstrijkje het snelst worden gemaakt. Je voelt er weinig van. Het gedoe vooraf om de eendenbek (het speculum) goed te plaatsen is meestal lastiger dan het uitstrijkje zelf. De dokter of assistente schraapt een klein beetje slijm van de baarmoederhals. Je voelt na afloop heel vaag iets, een beetje menstruatieachtig. Je krijgt waarschijnlijk een inlegkruisje mee en dat was dan alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn onjuist. Als je een goede reden hebt om geen uitstrijkje bij/door je huisarts te laten maken, kun je wel degelijk een thuistest doen. Een kennis van mij heeft door omstandigheden niet op de oproep gereageerd en zij heeft toen - ongevraagd- een thuistest thuisgestuurd gekregen.
De thuistest schijnt even betrouwbaar te zijn als de test bij de huisarts.

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie, deze test is slechts aan 45.000 vrouwen beschikbaar gesteld. Dit betekent niet dat ze vrij te verkrijgen is.