Hoe lang gaat een orgaan mee? Als ik dood ga en bv me longen naar een ander gaat hoe lang blijven me longen nog werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Organen blijven zich door celdeling continue vernieuwen en zouden zodoende theoretisch het eeuwige leven hebben.

Bij veroudering blijken er echter ook fouten voor te komen in de celdeling,waardoor afwijkingen kunnen ontstaan, maar ik zou zeggen dat getransplanteerde organen in principe zouden moeten blijven werken in het nieuwe lichaam.

In de praktijk blijken organen vroeg of laat te worden afgestoten omdat het lichaamsvreemd is. Dit is een van de grootste problemen bij orgaantransplantatie

Je kunt echter niet stellen dat een orgaan een beperkte levensduur heeft, al is het in de praktijk vaak anders.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast krijgen getransplanteerde organen het natuurlijk ook erg te verduren, niet alleen de operatie, maar ook de medicijnen die nodig zijn om afstoting tegen te gaan. Dit is een van de redenen waarom bijvoorbeeld een orgaan dat al eens is gedoneerd niet nogmaals gedoneerd kan worden door de donor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Na het stoppen van de circulatie is de tijd waarin organen geschikt zijn voor donatie beperkt. Onder de juiste omstandigheden kunnen de nieren bijvoorbeeld maximaal 2 uur zonder circulatie. Bij de overige organen is deze periode 1 uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel hoeveel jaar kan de ander hem gebruiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik heb de vraag verkeerd begrepen!
Een donornier bijvoorbeeld gaat jarenlang mee, maar meestal geen leven lang. Mensen die op jonge leeftijd nierpatiënt zijn geworden ondergaan in hun leven vaak meerdere transplantaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt dit door afstoting?
Hoe lang jouw donororgaan nog mee gaat hangt af van verschillende factoren:
-Hoe snel de transplantatie plaats vind, hoe eerder het orgaan weer in een nog werkend lichaam zit hoe beter.
-Jezelf, hoe ben je met je lichaam om gegaan? Deed je veel aan sport en at en dronk je gezond? Of was je een dikke roker die elke avond een biertje dronk?
- Dit ligt ook aan het lichaam van die gene die jouw orgaan krijgt, het kan dat een lichaam het orgaan direct afstoot, maar dit kan ook na pas een jaar gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Organen die eenmaal uitgenomen zijn, kunnen maar korte tijd buiten het lichaam worden bewaard. Gaat het om hart en longen dan mag het proces vanaf uitname tot transplantatie niet langer duren dan 4 tot 8 uur. Voor een lever of alvleesklier geldt maximaal 14 uur, terwijl de nieren van een donor zo'n 40 uur buiten het lichaam kunnen blijven.

Als je longen eenmaal zijn getransplanteerd gaan ze als het goed een flink aantal jaren mee. Maar je kunt er geen 100 jaar mee worden. Omdat het lastig is om aan te geven hoe lang longen meegaan, is gemeten hoeveel mensen nog in leven zijn met donorlongen na een bepaalde periode. Voor longen geldt bijvoorbeeld dat 70% van de getransplanteerden na 5 jaar nog prima functioneren met hun donorlongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt hoe lang de ontvanger na de transplantatie nog van jouw organen zal kunnen genieten?
Het antwoord is niet eenvoudig te geven, dat verschilt per orgaan, Zo zal een nier langer meegaan dan een hart/long transplantaat. Dit komt o.a. doordat de operatie zoveel zwaarder is, dat meer mensen ten gevolge van de operatie overlijden. Zover bekend zijn er hoornvlies- en huid transplantaten die al meer dan 30 jaar meegaan. Ook jouw leeftijd op het moment van overlijden, en de leeftijd en ziektetoestand van de ontvanger zullen meetellen.
Er zijn nieren getransplanteerd die meer dan 100 jaar na de geboorte van de donor nog steeds naar behoren werken in de ontvanger van het orgaan. Zo blijven sommige organen langer in leven dan zonder de transplantatie, In het algemeen mag je ervan uitgaan dat de overlevingsduur van jouw organen geen reden kan zijn om je niet als donor op te geven.