Hiervoor zijn 2 redenen:
1. Als je kind bent gaat er veel meer mis dan als je ouder bent (in de zin van vallen, verkeerd eten eten waardoor je tanden slecht worden). Dat is niet te voorkomen, en het is ook niet erg, want als je ouder wordt krijg je toch nieuwe tanden. Je melktanden kun je dus als het ware gebruiken voor de eerste jaren van je leven, zodat je daarna nog mooie tanden hebt voor de rest van je leven...
2. Je tanden beginnen al te komen voor je een jaar oud bent. Als een kleine baby gelijk normale tanden zou krijgen zou dat vreselijk zijn, want die passen nauwelijks in zijn mondje!