Hoe kan iemand met hypoglycemie nuchter voor een operatie aantreden? Ik ben dan nergens toe in staat! Graag tips.

Als ik langer dan 1 1/2 uur niets eet word ik trillerig, prikkelbaar, angstig, besluiteloos, kan ik niet meer helder denken - kortom: een zombie. Als ik dan iets eet, is dat op slag over en ben ik meteen weer mezelf. (Ik heb dan ook altijd iets te eten bij me.)
Maar hoe moet dat nu als ik nuchter moet zijn voor een operatie? Dan ben ik van de kaart, totaal niet mezelf, en het kan zelfs zomaar gebeuren dat ik dan zelfs te bang ben voor het infuus of andere behandeling.
Wat zou gebeuren er als ik toch vooraf elk uur bijv. een schepje honing zou nemen?
Is er een andere oplossing?
Hoe doen andere mensen dat met een lage bloedsuikerspiegel? NB Ik heb GEEN diabetes! maar hypoglycemie - dus teveel insuline-aanmaak. (Als ik diabetes had zou ik minder insuline kunnen nemen, maar dat gaat voor mij dus niet op.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit een vraag die je aan je dokter/chirurg moet vragen. Stel dat iemand ja neem maar honing zegt hier, en je doet het... En het mag niet van je dokter..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me bij de reactie hierboven aan:dit is een vraag voor een arts!
Mensen hier kunnen( met alle goede bedoelingen hoor)wel van alles gaan roepen!
Laat je adviseren door de behandelende arts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypoglykemie bij niet-diabetespatiënten Hypoglykemie bij niet-diabetespatiënten is een weinig voorkomend verschijnsel. Het kan een uiting zijn van een interne ziekte, zoals insulinoom, een insulineproducerende tumor in de alvleesklier bijnierschorsinsufficiëntie, een tekort aan hormonen die door de bijnierschors worden gemaakt, zoals door de ziekte van Addison sepsis
grote kwaadaardige gezwellen (kanker)
aangeboren stofwisselingsziekten
dumpingsyndroom na chirurgische ingrepen in het maag-darmstelsel
Hypoglykemie wordt soms ook gezien bij gebruik van bepaalde (genees)middelen, zoals: salicylaten, zoals aspirine
haloperidol
kinine
alcohol
Pasgeborenen kunnen een hypoglykemie ontwikkelen indien de moeder diabetes had tijdens de zwangerschap. Het lichaam van het kind is dan ingesteld op een grote hoeveelheid glucose via de moeder. Deze glucose wordt na de geboorte van het kind plots niet meer aangevoerd, waardoor er relatief teveel insuline is en hypoglykemie kan ontstaan. Ook na lang vasten, zoals bij anorexia nervosa kan een hypoglykemie optreden. Een van de meest voorkomende oorzaken van hypoglykemie bij niet-diabeten is echter het door de patiënt zelf heimelijk toedienen van insuline, hypoglycaemia factitia genaamd. Dit is een vorm van het Münchhausensyndroom.. OPNAME VOORAFGAAND AAN EEN OPERATIE IS DE BESTE OPTIE. (WANT ALS U SLAAPT EET U NIETS)

Het beste antwoord

Stel je deze vraag omdat je binnenkort een operatie hebt? Of omdat je het je gewoon af vraagt?'
Voordat je geopereerd gaat worden, heb je eerst een afspraak op het pre operatief spreekuur.
Hier worden zaken besproken als anesthesie, ziektes, medicijngebruik, mogelijke gevolgen van de operatie etc.
Hierin zou je kunnen aangeven dat je hypoglycemie hebt en dus moeilijk nuchter kan zijn.
Ook kun je dit eens overleggen met je huisarts.
Ze gaan vaak tijdens een operatie de voor en nadelen bekijken.
Bijvoorbeeld, je gebruikt bloedverdunners: als jij een operatie krijgt waar je geen bloedverdunners voor mag gebruiken ivm de kans op bloedingen, terwijl je 100% zeker een bloedprop krijgt als je ze niet gebruikt, is het door gebruiken van de bloedverdunners belangrijker dan hiermee te stoppen voor de operatie.
Dit geldt voor jou ook. Als het feit dat jij wat moet eten zwaarder weegt dan de eventuele gevolgen zul jij gewoon wat mogen eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Deze vraag hoort thuis onder kopje gezondheid. Antwoorden vallen derhalve onder alle voorbehouden dat hier geen verantwoordelijkheid kan zijn over advies mbt medische zaken.

Nu wat ik denk: Je krijgt een suiker gebrek als je niet eet en daardoor die aanval.
Je lost dat op door te eten. Neem contact op met je arts en zorg dat ze je een dag eerder opnemen. Dan kan via een glucose infuus gezorgd worden dat je niet dat suikertekort krijg.
ik zie zo gauw geen andere oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een bloedsuiker lager dan 6 mag je 2 dextro tabletten innemen dat staat het nuchter zijn niet in de weg. Voor meer info kan je de onderstaande link lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ziekenhuisopname voorafgaand aan een operatie is een goede optie daar u terwijl u slaapt geen honger of dorstgevoel heeft. Informeer bij uw behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je bloedsuiker op peil te houden mag je eventueel een drankje drinken waar koolhydraten in zitten, dit mag tot 2 uur voor de operatie. Dit kan je overleggen met de arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de meeste soorten operaties mag je tegenwoordig tot vrij kort ervoor heldere dranken tot je nemen, al dan niet met suiker.

Even gebruikelijk is heden ten dage een pre-operatieve screening. Heb je het tijdens dat gesprek niet over je hypoglycemie gehad? Bel anders gewoon even met die pre-operatieve afdeling van het ziekenhuis. Ik denk dat ze vast wel een goede oplossing voor je hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens bestaat een verhandeling over hypoglycemie en de prof dacht een combinatie: psychisch/stresshormoon als oorzaak te zijn.
Zoals uzelf dus ook wel weet breekt adrenaline het insuline al binnen 5 seconden helemaal af - en daarop gaat het lichaam als een gek onmiddellijk enorme hoeveelheden insuline aanmaken. De prof stuitte op problemen in de rationele sfeer met een film- en videoverslaving: die wekte adrenaline op - brak insuline af - gevolgd door een enorme stoot insuline - gevolgd door een gigantische vechtpartij in de rationele sfeer met een kracht als een hulk.
Toen de patiënte (33) eenmaal dóór had hoe "type-5" als ziekte "werkte" kreeg zijzelf zicht op wat er gebeurd kon zijn maar om haar in elkaar geslagen kind uit de inrichting weer terug te krijgen was nog een heel probleem hoor!
Maar misschien heb je er iets aan want dit heb ik van nabij meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nuchter zijn voor een operatie betekent in de regel dat je maag leeg moet zijn, zodat je tijdens en vlak na de operatie niet misselijk wordt.
Je bloedsuiker kun je uitstrekend op peil houden door suikerhoudende dranken te drinken of druivensuiker te eten. Dat hoeft dus geen probleem te zijn.

Overleg eventueel met je chirurg wat je het beste kunt doen.