hoe werkt een pendel en is dit wetenschappelijk te meten? Of is het een geloof?

Ik vrees namelijk dat dit niet kan, dat de mens zelf invloed heeft. Als een ander mens pendelt, dan krijg je toch een andere uitslag? Of niet? Kortom: is pendelen wetenschappelijk meetbaar?
Punt is: ik lees met interesse over de Bovisschaal, die levenskracht meet. Dit meten blijkt te gebeuren mbv pendelen. Ik zou t best willen geloven, maar dan op basis van herhaalbaar, onafhankelijk onderzoek..Bestaat dat voor pendelen, of neem je iets aan, is het meer een geloof

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Ik weet niet of het echt wetenschappelijk meetbaar is, maar ik heb een pendel, en toen ik ging uitproberen door met de pendel te bepalen of de speelkaart rood of zwart is, kwam ik met gebruik van pendel op hetzelfde gemiddelde als zonder pendel. Ik hecht er dus niet zo veel waarde aan, maar de pendel zelf vind ik wel mooi
anneliez
12 jaar geleden
De werking van een pendel is heel eenvoudig wetenschappelijk te testen. De manier waarop je een meting doet is namelijk eenvoudig genoeg om heel vaak te kunnen proberen, in verschillende omstandigheden, en de uitkomsten zijn goed controleerbaar.

Daarom is zulk onderzoek vaak uitgevoerd.

De resultaten waren altijd vernietigend.

Als de pendelaar het antwoord al wist, gaf de pendel goede resultaten. Als de pendelaar geen idee had van het antwoord (bijvoorbeeld: dobbelsteen onder een kartonnetje, en met de pendel bepalen of je een even of een oneven aantal ogen hebt gegooid), was de pendel net zo nauwkeurig als een opgegooid muntje.

Kortom, uit gedegen onderzoek is gebleken dat de pendel niets kan. Als er al een resultaat uitkomt, dan komt dat resultaat enkel en alleen van de pendelaar.

Het feit dát de pendel beweegt komt door het ideomotorische effect. Dat zijn minieme beweginkjes van de fijne spiertjes van de vingers, de hand en de arm. Die beweginkjes worden, totaal onbewust, bepaald door de gevoelens en de kennis van de pendelaar.

Vandaar dus dat de pendel prima werkt als de pendelaar het antwoord al kent, maar dat hij totaal niet werkt als de pendelaar het antwoord niet kent.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt dus wel jezelf beter leren kennen, maar er geen conclusies op grotere schaal uit trekken, begrijp ik dat goed?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen. Wel kan een pendel helpen jou van dingen bewust te maken die je eigenlijk al wist, maar die je nog niet doorhad - als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien kan ik een voorbeeldje geven. Stel dat jij iemand leert kennen. Die persoon is heel aardig, en je kunt goed met hem overweg. Prima dus. Maar ergens knaagt er iets. Je voelt dat er iets is. Ook al weet je niet wat het is - verbergt hij iets, bedriegt hij je, speelt hij toneel? Je weet niet *wat* het is, maar je voelt *dat* er iets is. Goed, meestal werkt het op die manier. Maar stel dat jouw gevoel net wat minder goed ontwikkeld is. Dan heb je dat gevoel diep van binnen wel, maar je merkt het niet. Je denkt dat die persoon een vriendelijke man is met wie je goed kunt praten en met wie je heel leuke avondjes uit kunt gaan. In zo'n geval kan het zijn dat een pendel jou helpt om toch je ware gevoel over die persoon naar buiten te brengen. Via de pendel komen al jouw twijfels eerder naar buiten. -- Is dit een beetje verhelderend? Ik hoop dat ik het verhaal niet te lang heb gemaakt. -- Maar ook hier geldt: het enige dat een pendel jou vertelt, zijn dingen die je eigenlijk al wist. Voor sommige mensen is het de pendel die hen bewust maakt van dit soort onbewuste kennis; voor anderen is een meditatie de betere manier, of bidden, of zelfs een uitgebreid bad nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel duidelijk. Intuitie krijgt een vorm. Persoonlijk heb ik niks hiermee, ik tuinier, fiets of nordic walk liever. Dan komen er ook antwoorden boven drijven op vragen, soms. Ben wel teleurgesteld dat de Bovisschaal op pendelen berust, daarmee verliest deze zijn geloofwaardigheid voor mij. Wat jammer is, want in de principes daarachter geloof ik wel, zie onze andere discussie. Het zou mooi zijn als je van voedsel de vitaalheid kan meten. Hoe deze achteruitgaat na oogsten, bewaren, bereiden. En of de manier waarop invloed heeft. Want dat er invloed is, dat lijkt me duidelijk. Maar hoe dat te weten. als pendelen de basis van de bovisschaal is, hoe kan dat dan herhaalbaar zijn bijv, ieder mens reageert anders, lijkt me, de omstandigheden zijn niet gelijk, maar verschillend.
Zou er een meeteenheid zijn? ik vrees van niet. Cryo, bedankt weer voor je uitgebreide antwoord!
Cryofiel
12 jaar geleden
Hee, was deze vraag niet weg? En nu dus weer terug? Of is mijn herinnering in de war? Je hebt gelijk dat iedereen zijn eigen manier heeft om even "los te komen" en op die manier antwoorden te vinden of inzichten te krijgen. Voor jou is dat tuinieren, fietsen of nordic walken - voor mij is het douchen, uitslapen (eigenlijk ontspannen uit"liggen") of roeien. Voor een ander is het pendelen. Maar het is fout om dan aan de pendel objectieve meet-krachten toe te schrijven. Net zoals het fout zou zijn om aan tuinieren of fietsen objectieve "meet-krachten" toe te schrijven. Je ontdekt er jezelf mee, maar de wereld meten zal niet lukken. Er zijn ook andere manieren om de Boviswaarde te meten. Pendelen is slechts één manier, al is het wel de meest gebruikte. Al die manieren hebben echter met elkaar gemeen dat ze in feite berusten op de kennis van degene die de meting uitvoert. Zodra je zorgt dat de meet-persoon geen kennis heeft over de groente die moet worden gemeten, of over de ruimte die moet worden gemeten, dan blijkt de meting direct in te storten. Veel meetpersonen zullen nog altijd met volle overtuiging op een bepaalde Boviswaarde uitkomen. Maar die meting is dan niet herhaalbaar. Niet door dezelfde persoon, niet door een andere Boviswaardemeter. Daarom is mijn mening dat de Boviswaarde sowieso op niets is gebaseerd, ook als je een andere meetmethode gebruikt. Niemand weet wat de Boviswaarde voorstelt, wat de schaalverdeling betekent, en hoe je zou kunnen meten. Het is puur gebakken lucht. Een meeteenheid is er wel. Ik meen me te herinneren dat 6500 "goed" zou zijn. Hoger is beter. 9000 zou dan bijvoorbeeld al behoorlijk esoterisch zijn, of "verlicht", of hoe ze het ook noemen. Maar ja, wat stelt zo'n getal voor, als niemand weet wat er wordt gemeten, en wat het betekent? Sommigen zeggen dat de eenheid in Ångström wordt uitgedrukt. Een "goede" waarde zou dan 6500 Ångström zijn. In werkelijkheid is de Ångström een lengte-eenheid. Een Ångström is gelijk aan een tienmiljoenste deel van een millimeter. Een Boviswaarde van 6500 Ångström is dus hetzelfde als een lengte van 0,65 µm, ofwel 0,00065 mm. De gelovers die zeggen dat een verse aardbei een Boviswaarde van 6500 heeft, zeggen dus feitelijk dat die aardbei een waarde van 0,00065 mm heeft. Wat dat betekent? Vraag het maar liever niet. Mijn persoonlijke ervaring is dat men heel, heel erg boos wordt als je zulke vragen durft te stellen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat je een fout maakt in je redenatie. Je zegt dat iets niet bewezen hoeft te zijn om te werken. Maar als het werkt, dan IS het bewezen. Ook andersom: als het bewezen is, dan werkt het. Ik begrijp dus niet wat je met die conclusie bedoelt.