Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat een griepprik niet zou werken?

Nu bekend geworden is, dat na een groot onderzoek naar de werkzaamheid van een griepprik, dat deze prik geen bewijsbare bescherming biedt ,aan de mensen die hiervoor zijn ingeënt!
Een werkelijk onbegrijpelijke resultaat!
Maar andere wetenschappers blijven volhouden dat de prik wel zeker een bescherming biedt tegen een griepinfectie.
Mogelijk zijn ook hier belangen verstrengeld, net zoals bij de mexicaanse griep uitbraak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste oorzaak die me te binnen schiet zou zijn dat het griepvirus zich te snel muteert en dat je er met de griepprik dus eigenlijk maar wat achteraan hobbelt. Ik heb te weinig kennis van zaken om dit te kunnen ondersteunen, maar het zou me toch relatief logisch lijken als er zo'n soort argument voor zou zijn.
Ritsuka
12 jaar geleden
Het is wel bewezen voor bepaalde groepen, maar niet voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MufMuf, Hier dacht ik ook al aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bazz, het gaat mogelijk niet over het zelfde onderzoek, waar ik het over heb, stond vandaag op teletext en is denk ik, pas nu bekend geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou dat dan pas 11 dagen later in het nieuws komen?
Heb nog even gekeken .
Men heeft het op teletext over het geneesmiddelenbulletin van oktober.
Mogelijk toch het zelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga deze ook lezen, dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bazzz dat was tenminste heel wat beter leesbaar, voor ons leken.
Maar er blijkt dus, als ik het goed lees, grootschalig te zijn gesjoemeld met uitslagen van onderzoeken.
Er was al veel langer twijfel of het wel werkte!
In de alternatieve sector, buitelen ze vaak over elkaar heen om maar te roepen dat het niet wetenschappelijk bewezen is.
Maar hier praten we over een zeer grootschalige actie, van zo rond de 100 miljoen euro!
Zonder degelijke bewijzen!.
Onbegrijpelijk, eigenlijk onmogelijk met onze huidige wetenschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja zeker, de media wil sensatie!
Zal vandaag wel meer in het nieuws komen.
Sensatie is wat de mensen willen.;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voel je je geroepen dan? oh, even bij je expertises gekeken, ja natuurlijk, ik snap hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 15 maar heb astma, dus ik krijg het influenzavaccin ook. Maar... inderdaad. Ik krijg nog best vaak daarna de griep.
Ook wordt ik ziek van het vaccin. Daarna lig ik echt nog een week ziek in bed. Is dit normaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik krijg de griepprik en ook ik voel me wel eens wat minder goed na het krijgen ervan. Toch is dat geen week op bed liggen. Maar, dat zegt niet zoveel. Ik ligt nooit een week op bed als ik ziek ben, maar ik ben dan eerder een paar dagen niet heel fit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iltshi, nee dat lijkt me niet normaal, een groepprik zou je juist moeten beschermen, dat je een beetje ziek wordt van een prik, hoor je wel vaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, groepprik moet griepprik zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergens is de griepprik natuurlijk wel een groepprik. Er is immers een hele groep mensen die de prik krijgt. :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)

Het beste antwoord

Elke keer dat een griepgolf ons land bereikt, betreft het een nieuwe variant van het virus. Het virus is dus net weer wat anders dan het virus waar het vaccin van is gemaakt (een vaccin is eigenlijk niets meer dan stukjes kapotgemaakte virusdeeltjes). Daarom ben je alleen gevaccineerd voor het virus van vorige keer.

Deze mutatie is ook de reden dat er steeds elk jaar een nieuwe griepgolf over de wereld gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jOve met waar jij het over hebt, wordt altijd zo veel mogelijk rekening gehouden, immers een nieuwe griepmutatie begint nooit in ons land, maar maanden er voor al elders.
Zo gauw dit bekend is, wordt er onderzoek naar gedaan om welke mutatie het gaat, meestal zijn het er wel 3 of meer verschillende mutaties.
Op basis hiervaan wordt er een verwachting samengesteld, dat de samenstelling bepaalt voor het griepvaccine.
Niet altijd is de verwachtig juist en krijgen we een verkeerde injectie die maar voor een deel of helemaal niet werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben allebei geen gelijk. @Bazzz:
Dat er elk jaar een nieuw griepvirus onze kant op komt is JUIST de reden dat het griepvaccin geen effect heeft voor individuen. Dat zeg ik dus juist. @eddijst
Het duurt meer dan 6 maanden voordat een vaccin ontwikkeld, getest, en massa gefabriceerd kan worden, na de ontdekking en bestudering van het nieuwe virus.
Het is dus juist wel zo dat het nieuwe vaccin niet is ontwikkeld op basis van het nieuwe virus, maar op een ouder virus (dat er wel veel op lijkt dus in principe wel soms zou moeten werken). Jullie hoeven het niet met me eens te zijn, maar ik heb wel gelijk :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jOve ergens in Azië, ontstaan meestal ieder jaar de nieuwe mutatie's, op basis daarvan ontwikkelen ze een griepvaccine, mogelijk dat ze het voor een deel in moeten schatten, want ze hebben inderdaad een hele tijd nodig om het vaccine te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bazzz, voor de 3e keer, ik ken het nieuws. Er blijkt geen statistisch bewijs te zijn dat het werkt. Ik leg nu uit waarDOOR het niet werkt. Die min is dus onterecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jOve, van mij ook geen min hoor, die geef ik nooit, als bewijs zal ik je een plus geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord en we geloven je nu . ;-)