Betekent een hoog IQ dat je slim bent?

Als je een (redelijk) hoog IQ hebt, betekent dat dan ook dat je slim bent? Dus goede punten haalt, je weet wel. En als je een laag (lager) IQ hebt, ben je dan minder slim? Weet iemand het antwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (5)

Ja en nee.

IQ staat voor Intelligence Quotient. Dat wil zeggen dat het je intelligentie meet. Intelligentie is echter niet heel goed te meten en IQ-testjes die je overal op internet vindt geven vaak tegenstrijdige uitkomsten.

Daarbij ben je niet direct 'slim' met een hoge intelligentie, althans, dat is mijn mening. Je hebt namelijk ook een SQ (Social Quotient), wat aangeeft hoe goed je sociale vaardigheden zijn. Wederom, verschillende testjes geven verschillende uitkomsten.

Het komt erop neer dat het een mooie indicatie geeft, maar het is zeker niet aan de hand van een IQ- (of SQ-)testje te zeggen dat iemand slim is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ook ooit gelezen dat IQ testen er bekend om staan dat ze beter te doen zijn voor westerse mensen dan voor niet westerse. Waarschijnlijk omdat ze voornamelijk door westerse mensen opgesteld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ MufMuf (MrTomaat, misschien de plus vergeten? :P Er stond er nog geen 1) Mooi antwoord. IQ heeft inderdaad niks met SQ te maken.
En iemand die slim is hoeft niet per definitie wijs te zijn, vind ik. Wijsheid heeft niet veel met slimheid te maken...
Maar jou antwoord vond ik wel wijs ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whoops :)
Met een hoger IQ ben je wel veel meer in staat om bepaalde verbanden te leggen of dingen te onthouden wellicht. Je kan wel zeggen dat je slimmer bent ja, maar wijs is weer wat anders. Ik heb mensen op mijn werk die een hoge functie hebben en weinig moeite hebben hoeven doen met leren, maar dan lopen ze tegen de meest simpele dingen op. Op hun gebied zijn ze heel slim maar zo slim dat ze niet nadenken over simpele dingen.

Kijk maar naar schaakgrootmeesters, die hebben een aardig IQ over het algemeen, ze kunnen meerdere partijen spelen, soms op afstand zonder de tegenstander te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt vooral aan je definitie van "slim"

Er is wel een positief verband tussen IQ en slimheid.
Dus gemiddeld zijn mensen met een hoog IQ slimmer,
maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Ik ken mensen met een laag IQ die heel goed zijn in het verkopen van dingen en zo (legaal en zonder oplichten) veel geld verdienen. Geld verdienen is geen mate voor slimheid, maar ik vind hem behoorlijk slim. Zo ken ik ook schilders die echt leuk verdienen, best slim.

Aan de anders kent ken ik ook jongens die gestudeerd hebben, goede baan, maar niet eens een wiel kunnen verwisselen.
Daar sta je dan met een lekke band te wachten op de wegenwacht: niet zo slim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een IQ test meet maar een beperkt deel van de menselijke vaardigheden (vooral de intellectuele kant).
Slim noem ik iemand die zich ook onder moeilijke omstandigheden (crisis, oorlog) vrij gemakkelijk door het leven slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je twee concrete IQ-testen, deze van mij op http://logocom.be/iq.pdf en deze van mijn zoon op http://florisvanbelle.be/iq.pdf

IQ is inderdaad een intelligentie quotiënt en dus een verhouding tussen hoe jij qua 'kennis' scoort versus het gemiddelde van je 'leeftijdsgenoten' (je leeftijd is primordiaal, er is dus al een afwijking mogelijk binnen het jaar zelf). Daarbinnen wordt meestal opgesplitst in een verbaal IQ en een performaal IQ. Vooral bij mijn zoon is het frappant dat deze twee scores eigenlijk uitzonderlijk ver uit elkaar liggen, al zijn ze beide ver boven het gemiddelde van zijn leeftijd.

Qua slim zijn, bij Wikipedia verwijst slim naar Hoogbegaafdheid (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid) maar dat klopt niet helemaal. In de volksmond gaat dit op, maar slim betekent vooral dat je zeer goed kunt omgaan met diverse problemen. Als je echter op een vlak veel beter bent, zijn er andere vakken waar je minder op bent (zo kwam de motoriek een beetje achter bij mijn zoon, en is zijn sociale ontwikkeling pas echt gestart toen hij bij mij kwam wonen vanaf juni 2009 en ik daar enorm veel tijd en energie in stopte (ten koste zelfs van zijn IQ, denk ik uiteindelijk).

Op school had Floris al een jaar overgeslagen en hij was al van het eind van het jaar, maar goede punten haalde hij niet meer sinds hij gedwongen enkel nog tussen vrouwen leefde na een vechtscheiding en hij moest zijn 5de middelbaar zelfs herdoen voor een paar wetenschapsbuizen.

Het is tot slot een cyclus: Als je tussen liefdevolle en relatiebekwame mensen zit die jou meeslepen naar omhoog, dan zulj e automatisch ook slimmer worden. Dat de een letterlijker onthoudt dan de ander, maakt echter ook al een verschil, maar elk is op zijn of haar manier slimmer.

De superslimme synesthetische autist Daniel Tammet, meent zelfs dat elk kind hoogbegaafd is op jonge leeftijd, maar dat kapotgemaakt wordt door te leren denken volgens bepaalde patronen en te veel af te leren qua creativiteit (net zoals ons gehoor langzaam aan de hoogste tonen minder en minder hoort, een baby hoort tot boven 22.000 Hz, oudjes worden eerst doof en vallen snel onder de 20.000-18.000 Hz).

Nee, dus, een slimme weet dit antwoord niet. Want als een slimme mens plots iets weet, maakt hij de grootste fout dat hij denkt dat hij dus niet meer moet luisteren.

Slim zijn is immers iets dat je elke dag moet doen. Vooral voor mensen die denken dat ze dom zijn dus!