hoe oud is de oudste persoon ooit op aarde geworden, was het een man of een vrouw?

Had deze persoon bepaalde levenswijsheden die hij of zij gedeelt heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wie de oudste persoon ooit is geweest, is niet bekend want geboorteregistratie wordt/werd in sommige landen niet goed bijgehouden. Er zijn wel gevallen bekend van extreem oud geworden mensen, maar of die mensen écht zo oud zijn geworden, valt niet te verifiëren vanwege eerder genoemde reden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier is nog een interessante bron over dit onderwerp: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudste_mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is recentelijk interessante informatie bekendgemaakt over de tot nu toe oudste inwoner van Nederland, die haar lichaam na haar overlijden op 115-jarige leeftijd aan de wetenschap gaf. Hendrikje van Andel-Schipper had zeldzame veranderingen in haar dna. Iets in haar genen beschermde haar tegen dementie en andere ouderdomsziekten. In haar hersenen was geen spoor van dementie te vinden. Ook had ze geen aderverkalking, een van de veroorzakers van hartproblemen. Niet lang voor haar dood onderging de vrouw nog een test op dementie. Daaruit bleek dat haar hersenen nog functioneerden als die van iemand van 60 tot 70 jaar. Zij stierf uiteindelijk aan kanker, in 2005.
De onderzoekers willen nu de genen van de Drentse vrouw vergelijken met die van andere mensen die heel oud zijn geworden.

Als je wilt lezen welke uitspraken hoogbejaarde mensen kunnen doen, kan ik het volgende boek aanbevelen:
Eeuwelingen / Steffie van den Oord. ISBN 978-90-254-2817-4. De journaliste, werkzaam bij de VPRO-radio, voerde gesprekken met 22 eeuwelingen. Tien vrouwen en twaalf mannen, geboren tussen 1890 (onder wie Hendrikje van Andel-Schipper) en 1901. Ze koos voor een geografische spreiding over heel het land en voor beoefenaars van verschillende beroepen: een brikkebakker (steenbakker), een fietsenmaker, een zeeman, een artiste, een politicus. Er staan heel wat behartigenswaardige uitspraken in dit boek.
Amadea