wat is het verschil tussen een inwendige boeding en een blauwe plek?

ik heb een inwendige bloeding in me vinger en het lijkt héél veel op een blauwe plek..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Bij een inwendige bloeding komt het bloed buiten de bloedvaten terecht, maar blijft wel in het lichaam. Bloed kan bijvoorbeeld in een holte van het lichaam, zoals de buikholte maar eveneens onderhuids terechtkomen (zoals een bloeduitstorting). Omdat een inwendige bloeding niet in alle gevallen zichtbaar is, blijft deze dikwijls onopgemerkt, tenzij er circulatieproblemen optreden.

Een blauwe plek is de meest voorkomende variant van een hematoom, een zichtbare plek op de huid waar, meestal door uitwendig geweld, een kneuzing van bloedvaatjes is opgetreden zodat bloed in het weefsel is gelekt. Dit wordt door het lichaam weer afgebroken en geresorbeerd. De aanvankelijk rood of blauwig doorschemerende plek verandert van kleur, het afgebroken hemoglobine wordt omgezet in gele pigmenten die de plek (samen met de blauwe kleur) groenig of (weer later) geel kleuren en na enkele dagen tot weken is de plek genezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is volgensmij hetzelfde hoor.
Een inwendige bloeding, dat ziet er blauw uit, en dan noem je het een blauwe plek. Toch? :o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blauwe plek is een inwendige bloeding. Een inwendige bloeding kan echter ook dieper in het lichaam zitten waardoor er geen blauwe plek ontstaat. Een inwendige bloeding is dus een bloeding in je lichaam en een blauwe plek is een bloeding net onder de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blauwe plek ís een onderhuidse bloeding. Als je spreekt van een inwendige bloeding, is het meestal een bloeding ergens dieper in je lichaam
jc54