Heb je, als je korte termijn geheugen je in de steek gaat laten, over een jaar of 10 nog wel een lange termijn geheugen?

Bedankt voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk wel. Kijk maar naar mensen met dementie. Hun korte termijn geheugen is heel slecht maar het langetermijn geheugen werkt nog wel. Vaak alleen bij dementie kan het lange termijngeheugen ook verslechteren.

Een ander goed voorbeeld is wat ze deden bij mensen met epilepsie. Ze sneden de hersenhelften door midden met het gevolg dat alleen het lange termijngeheugen nog werkte en het korte niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijft mijn antwoord: als het goed is wel. Maar je weet natuurlijk niet wat de oorzaak is van het verslechteren van je korte termijngeheugen. Je kunt dus niks met zekerheid zeggen.
Het lange termijngeheugen gaat sneller achteruit dan de tijd vooruit.
Bijvoorbeeld: In het begin herinner je nog veel van je middelbare schooltijd en later wordt dit steeds minder.
Dan herinner je nog de kleuterliedjes die je heel vroeger geleerd hebt.

Toegevoegd na 55 seconden:
De mate van achteruitgang is bij iedereen verschillend.
jc54