wat doen als stukje tand of vulling is afgebroken?

Daarjuist had ik het gevoel dat er iets scherps tussen mijn kiezen zat. Toen het los kwam zag ik echter dat het een stukje tand of een stukje vulling. Momenteel heb ik nog niet echt pijn, maar het is wel ambetant als ik er met mijn tong langs kom. Wat doe ik nu het beste? Zou ik naar de tandarts moeten? Mijn volgende afspraak is normaal voor eind november maar zou ik nu vroeger moeten gaan? Ik durf niet meer te eten en heb schrik dat ik straks of in het weekend hevige pijn ga hebben? En wat zou ik het beste doen? En wat als mijn tandarts geen plaats meer heeft vandaag? ik ben echt heel bang het is de eerste keer dat ik zo iets voor heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.1K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Uit het Vlaams woordenboek: ambetant (bn.)
Fr. embêtant
vervelend, hinderend, irritant
Ik word ambetant van die stoverij tussen mijn tanden. *stoverij opzoeken gaat*

Het beste antwoord

Ik zou even met je tandarts bellen om een afspraak te maken. Dat hoeft niet noodzakelijk voor vandaag en je zult (hoogstwaarschijnlijk) ook niet direct pijn hebben. Pijn krijg je namelijk pas op het moment dat je zenuw geraakt wordt en die zit onderin het midden van je tand. Een hoekje eraf moet natuurlijk wel opgelost worden, maar zul je de komende maanden (of zelfs jaren als je goed poetst) niet van voelen.

Oftewel, even bellen, en verder niet te veel zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bel even de tandarts, misschien kun je meteen komen.
Als je nu geen pijn hebt, zal het komend weekend ook wel meevallen. Dan kun je een afspraak maken voor begin volgende week. Je kunt gewoon eten en drinken, maar bij het drinken van koude dranken kan dat plekje gevoelig zijn.
Ik zou niet wachten tot eind november met naar de tandarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je er geen last van hebt zou ik niet naar de tandarts gaan. Maar als je hierdoor niet meer kan/durft te eten dan is het misschien wel slim om even een afspraak te maken, want je zult voor november nog wel moeten eten.. Als je een afspraak wilt maken voor vandaag dan moet je zeggen dat je er last van hebt, dan hebben ze vaak ineens wel tijd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland hebben groepspraktijken van tandartsen vaak noodspreekuren. Het is mij ook een keer gebeurd en ik heb het toen meteen met een noodvulling laten afdekken. Voor je eigen gemoedsrust is dat beter, en natuurlijk ook voor je benodigde voeding. Hopelijk heb je in België die mogelijkheid ook. (Gezien het woord ambetant vermoed ik dat je in België woont...). Met de noodvulling kan je dan gerust tot eind november wachten voor de definitieve behandeling. Geen toffees e.d. eten in de tussentijd, natuurlijk!
Amadea