ik had me gisteren of eergisteren me vinger gesneden door een mes maar dat wondje is nog steeds niet dicht als ik klaar ben met douchen bloed het ??

of als het ergens tegen aan kom ik vertelde dat aan me vader toen zei me moeder heeft ze geen suikerziekte heeft het wat te maken met suikerziekte ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (7)

Mensen met suikerziekte(Diabetes)
hebben vaak last van slecht genezende wondjes.
Mijn moeder heeft dit en moet altijd uitkijken.
Ze moet bijv. ook naar een speciale pedicure,in verband met sneetjes die dan slecht genezen.
Maar in jouw geval lijkt me dat voorbarig gezegd.
Je hebt je pas (eer)gisteren gesneden en als het een beetje diep is dan is het wondje gwn nog niet goed dicht en als je dan onder de douche gaat wordt het weer zacht en kan het weer een beetje open gaan en gaan bloeden.
Komt heus wel weer goed.
Beetje uitkijken voortaan hè!^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wondjes moet je altijd de eerste dagen DROOG houden.
is het regelmatig nat, dan geneest het langzamer of helemaal niet.
Een pleister er op, helpt de genezing.
Als je een wondje hebt en je wil het verzorgen, ook dan GEEN water er op, maar een pleister, mocht de pleister toch nat worden, dan direct een nieuwe aanbrengen.
Zelfs bij ernstige wonden, (operaties), worden de wonden nooit afgewassen, maar wel direct steriel verbonden.
Dat bloed komt later wel als je wond dicht is.
Water bij een wond, geeft verkeerde bacteriën de mans op een ontsteking.
Het is pas een of twee dagen oud, dus van een slechte genezing, zoals bij ernstige suikerziekte, is hier geen spraken van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wil je toch douchen, even een plastic zakje om je hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk is dat niet meer tegenwoordig. Grote wonden worden uitgespoeld of uitgedoucht als je het over de thuissituatie heb. Een open wond wordt juist met een vochtig wondklimaat behandeld, dus producten erin en erop die het vochtig houden omdat het dan beter geneest. Snijwonden of iets dergelijks die gehecht worden die worden inderdaad wel steriel afgedekt maar ook daar zijn ze niet meer zo strict in dat het niet nat mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze zoon kwam laatst thuis na een kijkoperatie aan zijn knie, waar het bloed van twee dagen er voor nog steeds op zat, ook bij de eerste hulp van een ziekenhuis, zal men het wel ontsmetten, maar het niet gaan schoonwassen.
Open wonden is een ander verhaal.
maar een nat geworden pleister blijft niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor Vochtig behandelen of douchen is wel een wereld van verschil. Als men doucht wast men gewoon de beschermende korst van de wond. Daarbij zijn de producten die jij bedoeld bacteriedodend, gewoon water is juist een voedingsbodem voor rottingsbacteriën, verwarm het tot 37gr. C. en je hebt een perfect klimaat waar de bacteriën goed in gedijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in nederlands kraanwater zitten nagenoeg geen bacterien. als een klein snijwondje na een dag nog bloedt zou ik even bij de huisarts langsgaan.
de wonden van mensen met suikerziekte genezen inderdaad langzamer, maar als je suikerziekte zou hebben, zou je ook andere kenmerken hebben, zoals dat je heel veel dorst hebt. Als dat het geval is, even naar de huisarts, dan meet die je bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik heb al een tijdje suikerziekte, en nooit last van niet-genezende wonden (gelukkig); dat is vaak pas het geval als je suiker ernstig ontregeld is, dan kan dat - zeker aan voeten en benen - inderdaad grote problemen opleveren.

Vingerwondjes -zeker een mooi, glad, scherp wondje- gaan echter om de haverklap weer open, omdat je je handen / vingers voortdurend beweegt. Toch zul je na een dag of wat zien dat het netjes begint te genezen. Een dag of twee, drie de wond weer makkelijk kunnen opentrekken (met of zonder bloed) is echt niks om je zorgen over te maken.

Blijft het echter voortdurend/steeds bloeden, dan heb je vermoedelijk erg diep gesneden, en moet het wondje wellicht gelijmd of gehecht worden. Met een stevig pleistertje kom je ook al een heel eind. Probeer de vinger een poosje te ontzien.

Maak je je zorgen of schiet het echt niet op, neem dan voor alle zekerheid contact op met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk heeft dit niets te maken met suikerziekte, dan wel met een gebrekkige verzorging van de snijwonde. Kleine snijwondjes moet je desinfecteren, bijvoorbeeld met Betadine en dan afplakken met een wondpleister die de wond volledig bedekt. Vervang de pleister dagelijks of als hij nat of vuil is vaker.

Door de rechte structuur van een snijwond geneest deze over het algemeen vrij snel, mits deze goed wordt behandeld. De meeste (schone) snijwonden zijn binnen twee dagen grotendeels genezen. Echter de genezing van een snijwond hangt nauw samen met de aard en de omvang van de wond. Hoe gecompliceerder of dieper de snijwond, des te langer de genezingsduur zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2cm diep? Dan mag/kan je die wel laten hechten of (als de wond schoon en ontsmet is) zelf met een paar zwaluwstaarten aan elkaar plakken en dit min. 4 dagen laten zitten. Dus zonder pleister/hechting kan de wond (ook zonder suikerziekte) best langer open blijven.

Zwaluwstaarten zijn smalle pleisters of een, aan twee zijdes ingeknipte pleister, waardoor een dunne overgang ontstaat die dan dwars over de wond komt.
http://www.ikehbo.nl/ehbo-materiaal/verbandmateriaal/hechtpleister.php

Bij 2cm diepte zou je ook een paar pezen doorgesneden kunnen hebben en dan moet je er echt even een doktor naar laten kijken.

Hier staat het heel mooi beschreven hoe je een zwaluwstaart maakt en aanbrengt:
http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondsporten/ehbso/snijwonden.htm

en hier ook:
http://www.automutilatie-site.nl/snijwonden.html
(hmm, ik had zelf niet zo veel hoeven schrijven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 cm. diep??
Staat niet in de vraag.
Trouwens twee cm. in je vinger is heel erg diep, wel tot aan het bot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Eddijst, je hebt gelijk; dat was een reactie van VDB en niet van de vragensteller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat was dan weer een geintje denk ik.
Ik heb ook diabetes, maar daar heeft t vast niet zoveel mee te maken.
Een wondje gaat sneller dicht als er veel lucht bij komt. (Dus niet onder een pleister) En als je gedoucht hebt word je bloed een beetje verdunt met water dus komt er meer bloed uit.