mijn iris is van kleur veranderd ???

Normaal heb ik donker bruine ogen maar ik kijk net in de spiegel en ik heb opeens blauwe ogen! Hoe kan dat??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..mmm....wat gebruik je...?
:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomaar ineens? Dan zou ik even langs de huisarts gaan. Oogkleurverandering is heel normaal, mijn ogen hebben ook al alle kleuren gehad, maar dat gaat geleidelijk. Niet van de een op de andere dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauwe ogen zijn het mooist :p
Vindt ik (heb ze zelf ook namelijk :p )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WOW!
Ritsuka
12 jaar geleden
in wat voor licht bekijk je het? dat maakt ook veel verschil. Maar zo ineens van bruin naar blauw is volgens mij onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken je die film: "don't it turn your brown eyes blue" ?

Antwoorden (2)

Het is mogelijk, dat heet dan oogkleurverandering.

Na het derde levensjaar staat de oogkleur in principe vast. Maar oogkleurverandering komt heel frequent voor, namelijk door contact met zonlicht, net als de huid. Praktisch alle ogen die niet permanent bruin zijn worden bruiner door zonlicht.
Zo kan iemand met groene ogen in de zomer veel bruine vlekken ontdekken. Bij blauwe ogen wordt het vaak een lichtbruine ring van bij de pupil (en wordt vaak als een gele ring gezien). In de winter keert de normale kleur terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleur van het oog kan in de loop der tijd veranderen. De meeste blanke baby's hebben bij de geboorte blauwe ogen, die later kunnen veranderen in elke kleur. Na het derde levensjaar staat de oogkleur in principe vast. Maar oogkleurverandering komt heel frequent voor, namelijk door contact met zonlicht, net als de huid. Praktisch alle ogen die niet permanent bruin zijn worden bruiner door zonlicht. Zo kan iemand met groene ogen in de zomer veel bruine vlekken ontdekken. Bij blauwe ogen wordt het vaak een lichtbruine ring van bij de pupil (en wordt vaak als een gele ring gezien). In de winter keert de normale kleur terug.