Stel: iemand spuugt op jouw vest, mag je dan geweld gebruiken?

Gistemiddag had ik ruzie met wat jongens, je weet wel van die gastjes die altijd een reden zoeken om je te pakken. En toen spuugde er één op me vest. IK werd kokend van woede, want spugen vind ik zo laf. Toch heb ik me ingehouden omdat ik dan misschien de schuld zou krijgen. Maar als je je bedreigt voelt mag je dan geweld gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Als je geweld moet gebruiken omdat je er met woorden niet uitkomt, ben je ook behoorlijk zwak. Op iemand spugen vind ik ook onder geweld vallen.

Het beste antwoord

Volgens de wet mag je een koekje van eigen deeg geven in de vorm van hetzelfde als tegen jou wordt gebruikt.

terugspugen mag, Ander verder geweld niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hier een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ooit zelf geleerd toen ik bezig was met wet personen vervoer en daarbij zelfverdedigingtechnieken leerde. Dat is twintig jaar geleden. Ik heb geen idee welk artikel het is meer, maar het staat in het wetboek geschreven dat je een koekje van eigen deeg mag geven. dus exact hetzelfde terug mag doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar klopt helemaal niets van. als iemand jouw moeder vermoordt moet die persoon worden opgepakt en opgesloten. er staat nergens in het wetboek dat jij dan ook zijn moeder mag vermoorden. of een dief die iets steelt uit je winkel, dat wil niet zeggen dat je dan van hem iets mag stelen. sterker nog, je moet officieel zelfs wachten op de politie voordat je je eigen spullen kunt terugkrijgen. gelukkig leven we in een land waar je geen eigen rechter mag spelen. toch benieuwd naar het wetsartikel, want ik denk dat je er bij de rechter niet ver mee komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aangevallen wordt met een mes, mag je zelf ook een mes trekken. Echter, als hij zn blote handen gebruikt, mag je geen pistool pakken. Het moet in evenwicht zijn. Maar het in principe gegeven antwoord klopt wel, jij wordt bedreigd en dus eigenlijk aangevallen, dus alles wat zij doen mag jij terug doen. Dit heet noodweer. Mijn bron: de lessen maatschappijleer van vorig jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je antine. En ergens zou het weleens goed zijn als we eigen rechter mochten spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel gepast geweld gebruiken,maar niet iemand het leven uit slaan of erg mishandelen,maar ik vraag me af of je jezelf in kunt houden als het op geweld aan komt want zachtjes slaan doe je niet als de ander het licht uit je ogen wilt slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iemand jouw auto in de fik steekt dan mag je dat niet terug doen, maar in geval van lijfelijk geweld mag je je zelf op gepaste wijze verweren. Het valt dan onder zelfvedediging. Het is niet zo dat als iemand jou vandaaag mept je morgen bij hem aanbelt om hem een mep terug te verkopen. (lol ik zie het al voor me ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt,je mag jezelf verdedigen als het echt niet anders kan,maar dan nog in dien mate dat je iemand niet ernstig mishandeld.

Andere antwoorden (3)

Kan me voorstellen dat je boos werd als het meerdere jongens waren zou ik weglopen, maar als het maar 1 jongen was had ik hem wel flink te grazen genomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vervelend dat je in deze situatie zit. Ik snap heel goed dat je deze vraag stelt. En dat je dit met geweld wilt oplossen is ook gied te snappen, alleen ben ik bang dat het weinig uithaalt het gedrag niet zal veranderen ( wordt waarschijnlijk allen maar erger ). Als ik jou was zou ik naar de leerkracht gaan om te vertellen wat er aan de hand is. Het betrekken van ouders in jou verhaal, zowel die van jou als van die jogens, is noodzakelijk om tot een oplossing te komen!
Sterkte en succes er mee!

Toegevoegd na 7 minuten:
Soms lost geweld wel wat op, zie filmpje (link). Denk niet dat dat jongetje nog gepest wordt.. :) Zou in jou geval dit niet doen omdat ze met een groep zijn. Mijn eerder omschreven antwoord lijkt mij het beste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen.

Als men daadwerkelijk bedreigt wordt mag men proportioneel geweld toepassen.

Het spugen is geen geweldsdelict dus het mag ook niet met geweld bedwongen worden.