Piep in mijn rechter oor wat is dit?

Ik kwam vanmiddag dus thuis en mijn rechteroor ging ineens dicht en hoorde een luide piep. Die piep is langzamerhand weggegaan. Maar die oor bleef nog wel steeds, ja zon gevoel dat hij dicht zit. Ik lig nu in bed en hoor een hele aparte toon: eerst een hoge toon die word weer gedempt en dan weer opnieuw en dan ineens nies meer en dan komt het weer terug, hersteld dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.3K
Amadea
12 jaar geleden
Luister je vaak naar harde muziek? Misschien vandaag naar een rock- of houseconcert geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik zat vandaag wel in de auto op weg naar vakantie. Had daarbij ong, 10/20 minuutjes muziek geluisterd met oordopjes (Bose Mie2i) in ear-headphones
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een muis in.

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat je te veel oorsmeer in je buis van eustachius hebt. Oftewel je oor zit dicht en zal mischien wel uitgespoten moeten worden. Laat even de arts kijken als dit vaker voorkomt. Het is een simpele behandeling, met een goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je buis van eustachius loopt van je middenoor naar de keelholte. Daar kan echt geen oorsmeer in komen
Je bedoelt ws. de gehoorgang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel volgens onderstaande info:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/51191-buis-van-eustachius-functiestoornissen.html
Je trommelvlies geeft geluid aan je hersenen door via kleine orgaantjes die achter je trommelvlies aan zenuweinden zijn bevestigd. Normaal gesproken, bij geen geluid, is het trommelvlies in rust en de zenuwen hebben dan niets om door te geven. Maar als je trommelvlies beschadigt raakt (bijvoorbeeld door harde muziek) of als er door een of andere oorzaak iets verandert aan de "standaard" spanning van je trommelvlies, hebben de zenuwen dus iets om door te geven. Aangezien dat geen geluid van buiten is dat het in beweging brengt maar een subtiele verandering die een tijdje hetzelfde blijft, geven de zenuwen ook een behoorlijk constant signaal door. In jouw geval (en in verreweg de meeste gevallen) een piep, maar sommige gehoorproblemen geven ook een constant "gerommel" of geruis.

Wat er meestal aan de hand is als je niet net je oren zwaar hebt overbelast met geluid en anders nooit gehoorproblemen hebt of zo, is dat de lucht zich minder vrij dan anders kan verplaatsen door je buis van Eustachius (die loopt achter je trommelvlies en verbindt je gehoorgang met je keel en neus). Vaak komt dat doordat je verkouden bent en je slijmvliezen in je keel, neus or gehoorgangen meer slijm produceren en/of de wanden van je holtes opzetten.

Wat vaak goed helpt hiertegen is even lang en goed stomen met kamille (of Dampo o.i.d. van de drogist, maar dat is mij eigenlijk te heftig en is fijn op korte termijn maar irriteert daarna vaak nog harder), een flinke dosis vitamine C nemen en lekker onder de wol gaan en goed slapen. Blijf je er last van houden, zeker als je niet snotverkouden bent morgen ;) , ga dan even langs de huisarts - die zal zéér waarschijnlijk even je oor inkijken, iets mompelen van "tsja 't is een beetje geirriteerd", vragen of het de eerste keer is, en je oordruppeltjes voorschrijven voor een week of zo.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en als je toevallig rookt: probeer het even een dag of twee te laten, dat scheelt een hoop in genezing van verkoudheid en irritatie aan je slijmvliezen. Ik weet er alles van! :D

Toegevoegd na 7 minuten:
O ja, en tot slop: pas in vredesnaam op met die in-ear dingen! Vette muziek is leuk, maar een onbeschadigd gehoor is 1000x leuker. En er hoeft maar één nare TE scherpe of harde toon in te zitten en je hebt er tijden last van. Ook als je er voorheen nog nooit iets van gemerkt hebt. Zie http://www.nu.nl/muzieknieuws/2076727/meer-gehoorschade-door-mp3-spelers.html ... Ik heb al vanaf mijn geboorte lichte gehoorproblemen en ik gun het niemand.