Wat moet ik doen als mijn beste vriend zelfmoordneigingen heeft?

Mijn beste vriend heeft zelfmoord neigingen..kan iemand me helpen? Ik wil hem zo graag helpen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het is je beste vriend, dan zal je ook de reden weten van deze neiging.
Als je dat weet (en wij niet) dan zou je kunnen weten hoe hem te helpen.
Echter ben ik bang dat ondanks dat hij je beste vriend is ,het zelf totaal niet kan begrijpen waarom hij dat wil.
Zoek deskundige hulp voordat het te laat is, maak niet de fout om als maar op hem in te praten maar luister alleen.
Stel je beschikbaar als hij hulp wil of wil praten.
Heb heel veel geduld.
Dring je eigen niet op als redder, neem eerder afstand maar blijf altijd voor hem bereikbaar.
Maar zoek hulp!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed geschreven, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik heb geplust. Wie nog niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg duidelijk en heb er egt wat aan gehad;)

Andere antwoorden (20)

Dit onderwerp is veel te serieus voor deze website.
Zoek professionele hulp via je huisarts.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
zo is t
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je antwoord goed is ('zoek professionele hulp'), hoezo is 't onderwerp dan te serieus voor deze site? Dan is de vraagsteller toch geholpen middels deze site?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Met haar praten en uiteraard haar ouders/familie hierover informeren, ook zou je instanties kunnen benaderen en het verhaal uitleggen mogelijk hebben ze tips en adviezen voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft het over een vriend,dus geen haar maar hem.
Hij kan op dit moment (7-10-09, 20.50 uur) naar BNN-TV kijken, een serieus en goed gebracht programma.
Strekking: leer ermee leven......en toon begrip ondanks de aanvankelijke pijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen en mogen wij geen antwoord op geven! Zoek goede medische hulp en wacht daar niet mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat mensen zeggen serieus zelfmoord te overwegen het niet zo gauw doen. Wel ligt hierachter een hulpvraag omdat je er niet meer uitkomt en er geen gat meer in ziet. Je zegt niet zomaar zulke dingen.
Misschien kunnen jullie er samen achter komen wat de oorzaak van deze hopeloosheid is, maar zoek in ieder geval professionele hulp. Ga niet doormodderen, want je leven is kostbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat mensen zeggen serieus zelfmoord te overwegen het niet zo gauw doen Dit is echt onzin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een dooddoener om te zeggen dat in het algemeen mensen die over zelfmoord praten, dit niet zo gauw zullen doen. Echt heel kwalijk om dit zo af te doen.
ZOEK ONMIDDELLIJK PROFESSIONELE HULP
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kernachtig en correct. +1.
Hmm - de combinatie "mijn vriend heeft zelfmoordneigingen" - "ik wil hem graag helpen" kwam in eerste instantie wat vreemd over...

Goed, terzake.

Hij zegt, of laat merken, dat hij zelfmoordneigingen heeft. Dat betekent dat hij om hulp roept. Misschien zal hij die hulp in eerste instantie afwijzen, althans, zich heel afwijzend gedragen - maar hij WIL hulp.

Dat is al heel positief.

Maar veel meer kunnen wij hier niet van zeggen.

Heb je bijvoorbeeld al met hem gepraat, en zo ja, hoe reageerde hij?

Hoe dan ook, dit is iets om met een professionele hulpverlener te bespreken. Daar is het ernstig EN urgent genoeg voor.

Ik denk dat jij op dit moment beter dan wij kunt beoordelen of je hem naar een hulpverlener moet praten, of dat je eerst buiten hem om aktie moet ondernemen. Hoe dan ook, als je niet weet waar je de hulp kunt vinden, kun je altijd naar je huisarts gaan. Eventueel naar het RIAGG, of hoe dat tegenwoordig mag heten.

Zijn ouders of overige familie informeren is een risico - wie weet waar het probleem zit. Als hij de indruk heeft dat je dat achter zijn rug om doet, of als het probleem juist zit in zijn verhouding met zijn ouders/familie, zou je het probleem juist kunnen verergeren. Maar ook dat kun jij beter beoordelen dan wij.

Hoe dan ook, zoek hulp. En veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naar BNN kijken op dit moment er zijn vast tips weg te geven daar is nu een zelfmoord thema avond op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk op www.113online.nl, dit is een website voor mensen met zelfmoordplannen en betrokkenen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriend van me heeft iemand geholpen. Was een totale ramp en ik denk dat mijn vriend er meer mee heeft geleden dan de persoon die hij probeerde te helpen.

Gaskraan tig keer uitgezet, naar instantie's geweest, op hem in staan te praten toen hij weer eens op de brug stond etc. etc.

Uiteindelijk deed die persoon het toch maar niet.

Moet je trouwens niet verwachten dat iemand later dankbaar is. Meestal willen ze die tijd vergeten. En omdat jij onderdeel bent van die negatieve tijd krijg je "stank voor dank".

Zielig allemaal maar boven je pet hoor. Dat is mijn advies, ga er zelf niet aan kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg belangrijk advies, niemand is er bij gebaat als de hulverlener het slachtoffer wordt.
maar , helaas is het in de praktijk vaak erg moeilijk niet te handelen/helpen.
Morgenvroeg om 8 uur meteen de huisarts bellen en stel hem/haar deze vraag!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat hier al meerdere malen maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden ZOEK PROFESSIONELE HULP. Als hij niet meteen wil ga dan zelf naar je eigen huisarts en leg het hem voor.

Hier kunnen en mogen wij niets in adviseren (vind ik).

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens lief dat je hem wilt helpen maar geloof me, zelf kun je dat niet en mocht het mis gaan dan zadel je jezelf met een schuldgevoel op jegens jezelf en wellicht ook tegenover ziijn familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Nathalie,

Het is belangrijk je te beseffen dat je hem niet kunt helpen, maar je kunt hem wel steunen, er voor hem zijn, een luisterend oor bieden en hem vooral serieus nemen. Probeer hem er in eerste instantie niet vanaf te praten, dat werkt namelijk averechts. Ik weet niet wat je vriends leeftijd is en/of hij nog thuis woont, kun je niet met zijn ouders praten? Of met iemand van school/werk o.i.d. Schakel de omgeving dus in!

En ja, je kunt ook de huisarts van je vriend inschakelen, alleen is het probleem dat hij wel zelf hulp moet willen want anders kan de huisarts niets doen.

Het is oh zo belangrijk dat je serieus luistert naar hem. Ga alsjeblieft niet in discussie, al wil je schreeuwen: doe het niet... Iemand die zelfmoord wil plegen heeft er niets aan als iemand die hij/zij in vertrouwen heeft genomen direct (goed bedoeld) hem/haar ervan af probeert te houden. Vraag liever door, stel vragen als: waarom wil je dat? Heb je al dingen gedaan om je huidige problemen op te lossen? Zijn er naast mij nog meer mensen die je vertrouwt? Etc. Laat hem vooral over zijn gevoelens praten, wat doet het met hem, wat voelt hij, wat is de meest nare emotie die hij ervaart op dit moment?

Als je bang bent dat hij accuut de hand aan zichzelf wil slaan schakel dan uiteraard zo snel mogelijk hulp in. Als het te voorkomen is dat hij de hand aan zichzelf slaat dan moet dat natuurlijk! Ik wens je heel veel sterkte met deze situatie, zorg dat je zelf ook genoeg steun krijgt want hier moet je niet alleen mee rond blijven lopen. Dit soort dingen zijn loodzwaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschuw ZIJN huisarts.

Die kan contact met hem opnemen en de situatie inschatten. Ook kan hij/zij verdere stappen ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem wil helpen en hij wil zelfmoord plegen? Ga je hem dan helpen zelfmoord te plegen? Als dat is wat hij wil, doe je dat dan?

Het enige dat helpt is aandacht, totale aandacht... Aandacht voor hem en zijn probleem... Geef hem die aandacht, misschien de eerste keer van zijn leven... Maar geef hem aandacht, meer hoef je niet te doen, meer kun je niet doen...

True love is carelessness...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens met XiniX
Dan moet de (hoofd)oorzaak van de ellende worden weggenomen, voor zover mogelijk. Kijk of je samen de (hoofd)oorzaak kan aanpakken. Wellicht met professionele hulp. Wellicht via deze site:
http://www.zelfmoordpreventie.be/

Toegevoegd na 8 minuten:
(Dat is een Belgische site.)
http://www.113online.nl is al genoemd - ik zet nog even 't nummer erbij: 0900-1130113.

Meer links naar hulpsites:
http://www.psychischegezondheid.nl/page/456/meer-informatie-en-hulp.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denkt dat dit uitstijgt boven jullie vrienschap. Jarenlang kwam er op zondagmiddag een sportmaatje bij ons eten, waarvan wij wisten dat hij suicidaal was. Hij praatte er ook over, en wij spraken met hem erover. Maar jet heeft niet geholpen. Ik vraag mij af of er wel sprake kan zijn van helpen. Ook zogenaamde 'professionele hulp' kan de uitvoering meestal niet voorkomen..
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt nu een site op internet dat heet 113 ,gister is die geopend in een programma van BNN,sterkte ,heftig hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo

Als hij dit al eens heeft geprobeerd.. en jou verteld heeft dat hij poging tot heeft gedaan maar niet durfde..(of what so ever)
zou ik um Een slaag voor zijn kop geven en vertellen dat jij dit(niet kan of niet wil) accepteren.. En als hij er over blijft zeiken en zeuren "ik wil een einde maken aan me leven kan het niet meer aan en blah blah " zou ik hem een stuk touw geven en zeggen doe maar..

Waarom zeg ik dit?(voor de mensen die het niet eens zijn over het feit dat ik mijn eigen mening geef)

Jij kan tegen die buddy zeggen je hebt hulp nodig.. maaar dat slaat hij net zo hard weer af..(althans in the beginning(voor sommige mensen))

Ik krijg (begin 2009) te horen dat een vriendin van mij zelfmoord wil plegen..
Ik hoorde ook dat ze poging tot heeft gedaan..(haar moeder wist hier van)
mijn vriendin heeft dus vaak genoeg in de keuken gestaan met een mes aan haar keel of pols maar ze heeft ook nog een zusje,, in het begin wou ze ook geen hulp hebben niet niks.. ik heb gezegt tegen de moeder "het spijt me mag honderd keer uw dochter zijn.. maar ik zou zeggen Doe het dan ook maar.."
(na veel gepush is het goed gekomen ze had jaren geen contact met haar vader.. en nu woont ze bij der vader en heeft geen last van zelfmoord neigingen)

En zo ook heeft mijn ex-stiefvader zich zelf om het leven willen brengen.. en het was um gelukt ook als zijn EIGEN zoon hem niet had gevonden.. de vader sprak nooit over het feit dat hij van het leven zat was..

Eigenlijk wil ik met eigen woorden zeggen dat wat ik vind van mensen die zelfmoord"NEIGINGEN" hebben, Eigenlijk gewoon pure aandacht vragers zijn(aka AANSTELLERS).. mensen die stil zwijgen en je er nooit over hoort die doen het mensen die zeggen die het doen doen het niet!

Het spijt me dat ik het zo zeg en ik weet dat er ongetwijfeld mensen zijn die zullen gaan zeggen dat ik me bek moet gaan houden want het is niet waar..(of iets in die richting)

En inderdaad Je kan samen met die buddy en zijn ouders aanbidden om hulp te vragen.. wil hij het niet zou ik zeggen gewoon doen.. want wil hij geen hulp zit het jou alleen maar dwars.. als hij elke keer bij jou komt van "nou ja ik wou eigenlijk vannacht me zelf vermoorden" dat komt heel lullig over voor jou!

Ik wens je heel veel sterkte..

en toch als nog

Vriendelijke Groet,
Sabina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit onderwerp is veel te series voor deze website
vraag het aan de huisarts