Hoe leef je verder zonder strottehoofd?

Een van mijn beste vrienden vertelt me vandaag dat de artsen, na jaren van mislukte bestralingen en opereren, volgende week zijn strottehoofd gaan verwijderen.
Hij heeft kanker in de keel zonder uitzaaiingen.
Is de kanker dan eindelijk definitief weg?
Zal er sprake zijn van veel pijn?
Hoe pak je je leven weer op?
Hoe moeilijk is het om te leren spreken door een gat in je keel? En hoe zit het met eten en drinken?

Ik kan zelf informatie bijelkaar googelen, dus daar vraag ik niet naar.

Wat ik zoek zijn mensen die het zelf, of in hun naaste omgeving hebben ondergaan, en hun persoonlijke ervaringen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij mijn vader is in maart van dit jaar zijn strottehoofd verwijderd.De kanker was eerst d.m.v.bestraling weg maar is helaas teruggekomen.
Het was een zware operatie.Mijn vader had in het begin veel pijn ,zijn onderkaak was erg opgezet en pijnlijk.Dit komt door het vocht.Er komt vooral in het begin veel slijm uit de stoma en dit moet opgehoest en schoongemaakt worden wat vooral in het begin pijnlijk is.In principe kun je na een paar dagen sondevoeding weer voorzichtig beginnen met vloeibaar eten.Dit word langzaam opgebouwd,normaal gesproken kun je na de operatie weer gewoon alles eten en drinken.De smaak zal idd.anders zijn maar dat komt omdat je niet meer kunt ruiken.Mijn vader proeft best nog veel.
Bij mijn vader ging dit heel moeilijk,hij is kortgeleden weer geholpen aan een vernauwing van de slokdarm.Het littekenweefsel verhard en dat kan zorgen voor een vernauwing.(het gaat inmiddels veel beter)
Het leren spreken gebeurd al tijdens de ziekenhuisopname door een logopedist(te).Er zal waarschijnlijk een button geplaatst worden.Met je duim moet je de stoma dichtdrukken en d.m.v.ademhaling leer je dan geluid maken.Het klinkt een beetje robotachtig.
Bij mijn vader is de stoma te groot geworden,hij kan hem dus niet dichtdrukken met zijn duim en hij leert het nu d.m.v. "opboeren".Bij mijn vader gaat het allemaal nogal moeizaam door allerlei complicaties en onvoorziene dingen maar dat is wel iets om rekening mee te houden.Hij was trouwens al vrij snel te "verstaan " zonder dat hij echt kon praten.Door een combinatie van liplezen onze kant en lucht geven tijdens de te vormen woorden van zijn kant begrepen we al na 2 weken wat hij bedoelde.
Wat het leven oppakken betreft,mijn vader is zichzelf weer geworden,hij was altijd ziek en moe.Nu is de kanker echt weg (ja,echt weg) en hij is weer gezond.Hij heeft zijn stem moeten inleveren maar heeft zijn leven teruggekregen.
Maar hoe je vriend ermee om zal gaan is natuurlijk niet te voorspellen.Vooral de sociale contacten en het meedoen in gesprekken zal moeilijk zijn.Ook al leert hij goed praten,het is toch anders.Mensen zullen de tijd moeten nemen om te luisteren naar wat hij te zeggen heeft.

Een heel lang verhaal,ik hoop dat je er wat aan hebt.Heel veel sterkte voor je vriend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Je verhaal raakt me. Het is mooi om te lezen dat er positieve kanten aan de operatie zitten. Het gevoel van de kanker genezen te zijn, is eigenlijk het belangrijkste. Een welgemeend 'sterkte'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw. Ik schrik hier hier wel even heel erg van.
Maar ik ben blij dat ik nu eens hoor hoe het werkelijk zal/kan gaan zijn, de komende tijd.
Het moet even binnenkomen...
Dank je wel voor je openhartigheid!
En wat je zegt is zo waar: Je ben je stem kwijt, maar je hebt je leven terug. Dat is echt een troost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je openhartigheid, ik kan hier echt wat mee!
alsnog sterkte gewenst voor je vader, voor jou en de familie.

Andere antwoorden (1)

Skusme, mijn vader is bestraald aan het strottehoofd en vorige week gezond verklaard, maar mocht het terugkomen (kans is 10-15%) dan moet het strottehoofd er ook uit. Je vraagt specifiek naar eten en drinken en daarvan schijnt je smaak volledig verdwenen te zijn. Veel meer weet ik (gelukkig) niet uit ervaring, maar ik wens jou en bovenal je vriend heel veel sterkte toe.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat fijn voor je vader! Ik hoop voor hem dat de ellende nu voorbij is.
Mijn vriend is op de verkeerde plek bestraald, daarna is er nog gelaserd, maar niks mocht baten.
Zijn smaak was inderdaad al weg na de bestraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OOPS !! Sorry Paulus811 ik wilde je een +1 geven maar verschoof de muis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak ik goed+1