Kan een jongen na zijn groeispurt nog veel groeien ? En kan een jongen na zijn groeispurt nog een mannenlichaam krijgen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
je hebt een mannenlichaam vanaf je geboorte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel , ik ben niet zo breed en vooral men borstkas is niet breed en ben bijna 16 LOLZ , lijkt op een jongen van 12 , IK HAAT HET ZOO :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga roeien. Enneh... je groeit heus nog wel in de breedte.
Ritsuka
12 jaar geleden
alsof een man een brede borstkas moet hebben..
Ik vind dat vaak gelijk zo patserig staan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de sportschool!
Doet mijn vriendje ook.
Hij is nu echt supergespierd,hij is heel slank maar wel breder geworden met gespierde armen,borstspieren en een six-pack!
Hij gaat wel 4x per naar de sportschool.
En je moet je dan ook aan een speciaal dieet houden.
Z'n lengte is hij wel tevreden mee:1.85.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
=4x per week.
Foutje..

Het beste antwoord

In een andere vraag van jou las ik dat je vijftien jaar bent. Dat betekent, dat je midden in je puberteit zit, en misschien al wel of misschien ook niet je groeispurt gehad hebt. Na je groeispurt groei je zeker nog.

Tijdens de groeispurt kan je zo'n 12 tot 15 cm per jaar groeien, voor/na de groeispurt zo'n 6 cm per jaar.

Om een idee te krijgen van hoe 'normaal' of hoe 'ver' je bent in jouw groei, hebt ik onderstaande afbeelding toegevoegd.

Dat mannenlichaam komt er ook wel. Wees maar niet bang. De ene jongen krijgt eerst bredere schouders en een ander figuur en groeit daarna pas, andere jongens zien er langer kinderlijk uit en komen later aan de beurt wat betreft 'volwassen lichaamsbouw'.

Om je 'mannenlichaam' een duwtje in de goede richting te geven, zou je er voor kunnen kiezen om een sport uit te oefenen waarbij je veel kracht in je armen/rug/schouders traint. Denk bijvoorbeeld aan rugby, of ga naar een fitnessstudio en vraag daar een instructeur hoe jij jouw lijf kan trainen.

Verder is het een kwestie van geduld. Tip: vraag eens bij je vader/opa na hoe het bij hun verliep, of aan een oom wanneer je meer op je moeder lijkt. Zo krijg je misschien een idee hoe lang je nog moet 'wachten'.