Als je nodig naar de wc moet voor het slapen, maar je gaat niet, en de volgende dag opstaat, dat je opeens wel weer nodig moet?

Hoe kan dat je niet tijdens je slaap hoeft te plassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh echt? ;o Nou, ik slaap gewoon door. Haha.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik kan dan niet slapen, of word midden in de nacht wakker.

Antwoorden (2)

Tijdens je slaap wordt er een stofje in je hersenen aangemaakt dat er voor zorgt dat je niet hoeft te plassen. De aandrang voel je dan dus niet en je sluitspier blijft ook gesloten.
Ik ben even kwijt hoe het stofje heet, maar sommige mensen hebben dat stofje niet en kunnen dat via medicatie toegediend krijgen.
Dit zie je bv soms bij kinderen die wel heel lang blijven bedplassen. Het kan dan zijn dat ze dat stofje missen en dus medicijnen moeten slikken.

Als je wakker wordt voel je dan de aandrang weer wel en moet je dus enorm nodig plassen.

Voor wat betreft de reactie dat iemand 's nachts wakker wordt om te plassen. Nee, dat is niet zo. Die persoon was al minder diep aan het slapen (en dus wakker aan het worden) en dan voel je de aandrang weer en daar door wordt je dan helemaal wakker om te gaan plassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens krijg ik het niet voor elkaar om te gaan slapen als ik moet plassen. Ik ga dus altijd wel voor het slapen gaan en vaak ook nog een keer na een half uur als ik nog niet zo diep slaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord denk ik, alleen hou ik het er toch op dat ik wakker word omdat ik moet plassen. In plaats van dat ik (weer) moet plassen omdat ik wakker aan het worden ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je inmiddels al hoe het stofje heet?? En wat evt. De medicijnen zijn? Mijn moeder moet snachts elke 2 uur plassen en de huisarts zegt dat haar blaas heropvoed moet worden.... Help:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
chelsea16: blaastraining is altijd stap 1 in zo'n geval.
Misschien moet je moeder eens een verwijzing naar een bekkenbodemfysiotherapeut vragen, heeft mij geweldig geholpen: ik werd elke 2 uur wakker omdat ik héél nodig moest plassen. Leek op verslapte bekkenbodemspieren, dus op naar de fysio. Maar het bleek 'urge incontinentie', doordat de spieren en zenuwen van de blaas continu overprikkeld waren. Met wat simpele oefeningen (gewoon thuis te doen als ze je goed uitgelegd zijn) merkte ik na 3 weken al een enorm verschil: ik kon weer 6 uur doorslapen!
Hier staat iets over de medicijnen: http://www.incontinentie.net/htm/n13a.htm
Hier meer over de behandelingsmogelijkheden: http://www.incontinentie.net/htm/n0ab_orphan.htm?/htm/n5a_typen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Chelsea: het antidiuretisch hormoon (ADH).
Hoe de medicijnen heten weet ik niet, want die heb ik nooit van dichtbij gezien.
Ik denk overigens dat gewoon een bezoek aan de dokter het beste is. Deze zal waarschijnlijk eerst Hippo's optie voorstellen alvorens aan medicatie te beginnen.
Succes!
Dat is simpel want dan ben je diep in slaap.
En als je dat niet bent dan doe je het in je bed.