Als iemand bij jou thuis dodelijk allergisch is voor iets, zou jij het dan nog in huis nemen?

Bijv. je zoon is allergisch voor pinda's. Maar zo erg, dat hij bij het kleinste beetje al dood kan gaan.
Zou jij het totaal uit het huis 'verbannen'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
AWM
14 jaar geleden
Mmm, wat is dit nou weer voor vraag. Wat wil je nou horen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen kinderen, maar als ze absoluut niet tegen vlees konden, werd ik spontaan vegetariër.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoop dat het een hypothetische vraag is anders vind ik je barslecht als moeder..........

Antwoorden (15)

ja, zeker als je zoon zo jong is dat hij eigenwijs kan zijn en toch een pinda pakt. Als je zoon ouder dan 12 is (en volwassen genoeg is om de gevaren te beseffen) dan zou ik het heroverwegen.
Natuurlijk blijft de vraag of hij veilig een stukje kaas kan eten op een verjaardag als er ook nootjes op tafel staan (dat er een stukje noot per ongeluk op de kaas komt). Dat zou een reden kunnen zijn om het echt helemaal te bannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt een beetje aan zijn leeftijd.
Als hij klein kind is, dan zou ik er voorzichtig mee zijn, je weet nooit wat een kind uitvreet.
Als hij echter al wat ouder is en zelf precies weet wat wel of niet goed voor hem is, dan zou ik het gewoon in huis halen, zeker als ik er zelf wel dol op zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm dan denk ik dat je de gevaren van zo'n allergie onderschat. Zelfs bij niet helemaal goed afgewassen bestek is er kans dat er nog een spoor op zit. (ook al is het niet zichtbaar voor ons!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij eet pinda's dus met bestek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar het gaat niet alleen om pinda's op zichzelf.
Pinda's zitten ook in allerlei dingen verwerkt.
Wat denk je van pindasaus? Tevens, als je een pinda op een schoteltje hebt gehad, kan de allergische persoon dit alsnog op een of andere manier binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk dat als iemand allergisch is voor pinda's dat die dan ook niet snel aan pindasaus begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet...lees dan wat ik zeg:
Zelfs bij niet helemaal goed afgewassen bestek is er kans dat er nog een spoor op zit. (ook al is het niet zichtbaar voor ons!) En daarop reageer jij met "En jij eet pinda’s dus met bestek?" Dus ik geef als ander voorbeeld pindasaus. Oftewel: als de moeder pindasaus in huis heeft, en dat gaat gebruiken / eten. Dan gaat daarna het bestek in de afwas, net als andere dingen waar de pindasaus heeft opgezeten zoals een bordje. Een afwas kan dan voor het oog er nog zo schoon uitzien, op een of andere manier kan er altijd een onzichtbaar spoortje pinda-eiwit opgebleven zijn. Of een onzichtbaar pinda-eiwitspoortje dat op het aanrecht terecht komt. Of in de koelkast. Enzovoorts.
Snapje wat ik bedoel? (die -1 is trouwens niet van mij hoor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry neem me niet kwalijk, ik las inderdaad niet goed.
Het is in ieder geval een lastig probleem. Ik wens je succes met het probleem en vooral je zoon wens ik veel succes.
Tuurlijk. Als het iets is wat niet onder de eerste levensbehoefte valt, zou ik dat nooit in huis halen zodat er geen enkel risico genomen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet!

Op veel andere produkten staat ook een waarschuwing dat dit bij de produktie in contact kan zijn gekomen met pinda’s of noten. Ook dat kwam er bij mij ook niet meer in wanneer ik wist dat ik daar mijn kind mee kon verliezen.

Ik zou er niet eens over twijfelen of anderen daarom om hun mening vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik zou het dan uit huis verbannen natuurlijk,maar durf je dan zo,n iemand wel ergens naar toe te sturen,bv naar opa of oma,of naar school,of naar een kinderfeestje,altijd tot een bepaalde leeftijd zul je jezelf zorgen maken,en misschien daarna ook nog als hij volwassen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje rare vraag: je zegt "zou je het dan nog in huis nemen" en "Zou jij het totaal uit huis verbannen"

Als ik zeg ja, waar zeg ik dan ja op? ;)

In ieder geval, ik zou het niet in huis halen zolang hij nog thuis woont. Ik weet precies wat zo een ernstige allergie inhoudt, en weet dat iemand van het allerkleinste (onzichtbare) deeltje al een erge reactie kan krijgen.
Ik zou denken: thuis moet een veilige haven zijn. Zo'n allergie is al vervelend genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uiteraard zou ik dat niet in huis halen. Al vraag ik me wel af hoe die mensen die zo extreem reageren op sporen van pinda's, er uberhaupt in slagen te ocverleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja lastig, maar toch mogelijk. (ik doe het ook al flink aantal jaar). Alleen zijn er wel een heleboel lastige situaties, en veel beperkingen in je leven. Bijv. uit eten gaan is onmogelijk, net als mensen zoenen zonder dat je weet wat ze hebben gegeten van te voren, of bijv. een gewone treinreis. Treinreis is erg vervelend omdat veel mensen het normaal vinden om in een trein een patatje oorlog (met pindasaus) te gaan eten.
(nu snap ik sowieso al niet dat je uberhaupt kan eten in een trein, maar ook nog iets wat sterk ruikt?)
Maar het is dus mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat een allergie zo extreem kon zijn. Lijkt me vreselijk als je daardoor zoveel dingen niet kunt ondernemen. Zoals je het verwoordt, klinkt het alsof je sociaal gezien niets kunt ondernemen. Ik bedoel je komt toch vaak in die situaties die je beschrijft.
Als je echt niet zonder pinda's kan, zou ik hem inderdaad meteen uit het huis verbannen.
14 jaar geleden
Ja, want zelfs van een kus van iemand die net pindakaas heeft gegeten kan zoiemand overlijden. Op de creche doen ze het ook, een kind met pinda-allergie? geen pindakaas op de groep. Wij hebben ook geen huisdieren omdat ik weet dat mijn zoon er niet tegen kan, hoe vervelend we dat soms ook vinden. Wij eten wel dingen met melk, maar alleen als er een alternatief is voor hem. Wij zouden bijvoorbeeld niet in de stad een ijsje eten als er niets voor hem is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou het niet in huis nemen
maar mijn kind ook leren niet bij dat waar hij allergisch voor is in de buurt te komen dus als jij bij anderen is ook weet dat dat gevaarlijk voor hem is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk verban je dat dan uit je huis!! je laat je kind toch ook niet in zijn eentje bij een groot zwembad als hij nog niet kan zwemmen? Geen enkele goede ouder zou zijn kind in de buurt van gevaar brengen.
Het is echter wel de verantwoording van de ouder om het kind naarmate het ouder wordt duidelijk uit te leggen wat de allergie is, en waar de gevaren zijn, zodat hij/zij later wel zelfstandig hiermee om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele simpele afweging: weegt het genot van zelf pindakaas op mijn brood kunnen smeren op tegen het gevaar dat een geliefde sterft als ik hem een kus geef?

Nee.

Dus natuurlijk verban ik pinda's, dingen die van pinda's gemaakt zijn, producten waar sporen van pinda's in kunnen zitten en producten die gemaakt zijn in een fabriek waar ook pinda's verwerkt worden totaal. Dit vind ik echt een no-brainer, zo moeilijk is het toch niet? Het toch in huis halen is zoiets als rattengif over al je servies en bestek heen spuiten en hopen dat niemand daar last van krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad als iemand jong is zeker, verwijderen dat spul want dan hebben ze er nog geen idee van wat dit kan veroorzaken. En kussen kan dodelijk zijn. Zeker noten ook na een half uur.

Als ze ouder zijn kunnen ze er mee omgaan, en weten wat het gevaar inhoudt.

Mensen zullen denken belachelijk. maar het is echt waar. En volg je eigen gevoel. Want 1 verkeerd product kan fataal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal het wel uit je huis moeten verbannen. Je wil je zoon toch niet voor je ogen zien sterven ? Soms werken die injecties echt niet snel genoeg.