Hoe pas je Mindfulness toe in je dagelijkse leven?

Ik ben geïnteresseerd in de ervaringen van mensen, die een cursus hebben gedaan en mindfulness in het leven hebben geïntegreerd.

Toegevoegd na 48 minuten:
Mindful zijn is bijvoorbeeld:
- in het hier en nu zijn
- aandachtig
- bewust
- accepteren en aanvaarden dat het is zoals het is; dingen niet anders willen hebben dan ze zijn
- observerend

De vraag is dus: hoe pas jij dat toe in je dagelijkse leven, in de dingen die je op een dag doet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Goeie Vraag Wendy!!!^^
toevallig wilde ik zowat dezelfde vraag stellen.
Ik wilde horen over ervaringen van mensen hiermee.
Ik heb gelezen dat er mensen zijn die hiermee hun eetstoornis de baas zijn geworden.
Dus..zeer interessant voor mij.
Ik heb er het 1 en ander of gelezen en weet dat het oa gebaseerd op Boedistische meditatie-technieken.
Ook in de psychiatrie wordt het steeds meer geaccepteerd:mensen met psychose kregen door Mindfullness minder last van hallucinaties!
Ik ga je vraag volgen hoor!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Karena!
Er is veel over te lezen op GV: even Mindfulness in toeteren bij de zoekoptie.
Als je meer wilt weten: ik heb de cursus ook gedaan, dus heb daar ervaring mee.
Wat ik nu wil weten is, HOE mensen dit toepassen in de dagelijkse beslommeringen van alledag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat dan nog zo moeilijk om dat toe te passen?
Ik heb er de laatste tijd toevallig veel over gelezen en echt iedereen is positief.
Ik ben zelf zo bezig om beter te worden,of in ieder geval mijn eetstoornis voorlopig een plaats te geven,zodat ik in ieder geval niet weer mijn leven in gevaar breng.
Klinkt wel heftig zo,hè?
Maar ik heb af en toe nog hartritmestoornissen en dan ben ik erg bang.
Ik verwacht geen wonderen hoor,maar dit moet ik echt zelf uitvechten.
En wie weet kan Mindfulness mee helpen.
Zelfs in de psychiatrie zijn ze er positief over( meestal dan hè),omdat bewezen is dat mensen met een eetstoornis echt bewuster worden hoe ze bezig zijn en wat er moet veranderen.En dat het geen 'zweverige' flauwekul is.( Dit alles stond dus in een artikel hier over,dit is dus niet mijn mening ofzo:ik bedoel dus,ik weet dat ook zelf allemaal niet!)
Nou,ik hoop dat er nog mensen met ervaring reageren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het super, mindfulness, echt! Een verrijking en ik raad het je echt aan!
Als je een cursus gaat doen, doe dat dan bij een deskundige (psycholoog). Er kan best veel loskomen namelijk. Het is een vrij beroep, dus iedereen kan het geven.

Het beste antwoord

Zelf pas de cursus gedaan, en goede ervaringen mee. Hoe toe te passen in het dagelijks leven, dat verschilt per persoon. Zelf probeer ik zoveel mogelijk in het nu te leven en de dingen die je doet met aandacht te doen. Je hebt ook een 3 minuten ademruimte wat ook heel goed toe te passen is in het dagelijkse leven. Hopelijk heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt mediteren of yoga beoefenen door in een frame of mind te komen waarin je bewuster wordt van wat er binnenin je gebeurd. Ook kun je proberen tijdens gesprekken en andere sociale situaties bij jezelf te raden gaan hoe je je voelt wanneer bepaalde dingen worden gezegd, of wanneer bepaalde dingen gebeuren. Focus hierop en wees bewust van het gevoel. Door bewust te worden worden je hersenen flexibeler en kun je dieper in jezelf kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Hoe pas jij dat toe in je dagelijkse leven, in de dingen van alledag?
Mag je alleen antwoorden als je een cursus hebt gedaan?

Ik heb geen cursus gedaan.

Voor mij is mindfulness:
Voordat ik opsta, denk ik even rustig na over hoe ik de dag ga doorbrengen.
Als iemand iets vervelends zegt, denk ik eerst rustig na hoe belangrijk dat eigenlijk is.
Ik probeer alles met aandacht te doen, en dus maar een ding tegelijk te doen, maar moet toegeven dat me dat niet altijd lukt.
Accepteren en aanvaarden dat het is zoals het is; dingen niet anders willen hebben dan ze zijn: dat vind ik niet
zo moeilijk hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, alléén als je de cursus hebt gedaan, en dat moet je ook bewijzen, in 3-voud hahahaha.
Het was een makkelijkere insteek voor me, zodat duidelijk is wat ik bedoel ;-)
Bedankt voor je antwoord. Fijn te lezen, dat je dat niet moeilijk vindt.
Velen vinden dat wel en zelf vond ik dat 1 van de vele leerzame dingen die ik heb geleerd.... en moeilijk om toe te passen.
Ik heb zelf ook een cursus mindfulness gedaan.Om lang te mediteren daar ben ik het type niet voor.De 3 minuten doe ik regelmatig en daar voel ik mij goed bij.Ik pas het ook vaak toe als ik aan het autorijden ben dan doe ik mijn ogen natuurlijk niet dicht.Of als ik aan het douchen ben of met de hond aan het wandelen ben, of aan het tv kijken of als ik in bed lig.Zo probeer ik het toe te passen.