Hoe weet je dat je vruchtbaar bent ?

Ik ben 17 , en heel dun
De Dietist zei dat als je niet goed eet dat je dan onvruchtbaar bent maar kwil later wel kinderen ...maar ik wil nu al weten of ik vruchtbaar ben of niet (zonder het te testen om nu al te. Neuken)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Bij erge vorm van anorexia kun je onvruchtbaar worden.
Maar ga niet denken, ik ben dun dus onvruchtbaar dus kan onveilig sex hebben. Je kunt ook dun zijn zonder anorexia, en as je normaal ongesteld bent kun je normaal zwanger worden.Maar dat kan ook gebeuren als je onregelmatig bent.
Niets vaststaands over te zeggen dus
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om nog maar te zwijgen over onveilig seksen en SOA's.
Als je ongesteld wordt, ben je in principe gewoon vruchtbaar. Alhoewel er zijn soa's waardoor je niet vruchtbaar kunt zijn maar als je nog geen gemeenschap hebt gehad is de kans op een SOA klein.
En ik raad je aan genoeg te eten want weinig eten kan nog veel meer schaden, je hele gezondheid bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook onvruchtbaar zijn zonder een SOA te hebben (gehad) en wel degelijk menstrueren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar hoe ga je dat ooit ontdekken zonder seks te hebben? De vraagsteller zegt zelf ook dat ze (nog) geen seks wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar dat ik zeg: dat kun je alleen zeker weten door zwanger te worden.
Menstrueren zegt niets over vruchtbaarheid. Een eisprong betekent wel dat je theoretisch vruchtbaar bent, maar niet dat je ook daadwerkelijk zwanger kunt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die niet vruchtbaar zijn en ook niet menstrueren hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet, ik zeg: puur het feit dat je menstrueert, betekent niet per definitie dat je DUS vruchtbaar bent en zeker niet in de zin van 'zwanger kunnen worden'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt en dat heb je net dus ook al vermeldt. Namelijk dat de beste manier om daar achter te komen gewoon een kindje proberen te maken is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de enige manier, dus tot die tijd weet je het niet, kun je het alleen maar aannemen.
De enige zekere manier om het te weten is zwanger worden.
Wat je ook kunt doen, is een tijd lang elke dag je temperatuur opnemen, de dag dat je temperatuur wat hoger is halverwege je cyclus is waarschijnlijk de dag dat je een eisprong hebt, dan zou je ook vruchtbaar kunnen zijn.
Maar er zitten haken en ogen aan: puur het feit dat je een eisprong hebt, wil niet zeggen dat je zwanger kunt worden.
Je lijf moet in goede conditie zijn, je eileiders moeten goed zijn, je baarmoeder moet goed zijn, en dan moet de eicel nog bevrucht worden, innestelen, enzovoorts.
Als je normaal eet, kun je ervan uitgaan dat je vruchtbaar bent tot het tegendeel bewezen is.
Eet je extreem weinig, dan gaat je lijf bezuinigen op alles dat niet noodzakelijk is: een zwangerschap is dan alleen maar een gevaar voor je en dus zul je dan nauwelijks zwanger kunnen worden (net als wanneer je extreem dik bent). Een soort zelfbeveiliging feitelijk.
Dus als je later misschien kinderen wilt, zorg er dan nu voor dat je goed leert eten. Het kan best dat je tenger gebouwd bent, dat hoeft geen enkel probleem te zijn, als je je voedingsstoffen maar binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een test doen. Bereken je vruchtbaarheidsscore en ontdek wat jij kan doen, om je kansen te verhogen om kinderen te krijgen zodra je daar klaar voor bent.

http://www.testjevruchtbaarheid.be/doen/test-jouw-vruchtbaarheid

De Dietist heeft gelijk. Bij een bmi (body mass index) lager dan 18,5 kan je menstruatiecyclus ontregeld geraken en je vruchtbaarheid aangetast worden. Het kan ook zijn dat je lichaam zich in ‘reservemodus’ zet, bij gebrek aan voldoende energie. Je lichaam zal dan wachten met zwanger worden tot je meer weegt.

De ideale bmi om zwanger te worden ligt tussen 22-25. Dit wil niet zeggen dat je niet zwanger kan raken als je een lagere of hogere bmi hebt, maar je hebt minder kans en het is minder gezond.