Hoeveel koolbydraten heb je als vrouw minimaal nodig per dag?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel koolhydraten. Telefoonlettertjes zijn zo klein.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vrouwen hebben gemiddeld een wat lagere energiebehoefte (2000-2500 kcal per etmaal) dan mannen maar afhankelijk van je activiteitenpatroon adviseert het Voedingscentrum dat daar 40-70% koolhydraten mogen zijn. Gemiddeld ongeveer de helft van je maaltijden.

Op de keper beschouwd heb je helemaal geen koolhydraten nodig omdat koolhydraten geen bouwstof is, zoals eiwitten en vetten, waar ook energie uit geput kan worden. In de praktijk is het echter ondoenlijk om helemaal geen koolhydraten te eten maar een kleiner percentage is best mogelijk, bijvoorbeeld als je wilt afvallen. Belangrijk, voor de volledigheid, is ook het soort koolhydraten. De geraffineerde varianten (suiker, wit meel( zijn schadelijk voor je gezondheid in grotere dan minimale hoeveelheden.