Hoe kun je inschatten wanneer je je maandstonden gaat krijgen?

Ik het mijn maandstonden van in het begin van de vakantie. In het begin is het onregelmatig, dat weet ik. Maar hoe kun je nu redelijk precies inschatten wanneer ze juist moeten komen? Ik heb zelf al een paar dagen buikpijn en ben een beetje chagrijnig. Toch heb ik ze niet. Ik zou graag kunnen inschatten wanneer ik ze krijg, gewoon altijd. Dus dat ik kan plannen. Weet iemand iets ofzo? (Ik weet het, een rare vraag)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het is helemaal geen rare vraag, zeker als je nog maar pas ongesteld bent is het soms erg lastig.
Je zult naarmate je vaker ongesteld bent geweest je lijf beter leren kennen, en dan kun je het beter inschatten, bijvoorbeeld: 'ik heb meestal 3 dagen tevoren buikpijn' of 'de dag tevoren heb ik ineens veel zin in dropjes' of 'de dagen ervoor ben ik heel erg emotioneel'.
Overigens is het niet altijd zo dat je in het begin onregelmatig bent, ik had een cyclus van 5 weken en dat bleef eigenlijk altijd zo, wel was het later zo dat ik er bijna letterlijk de klok op kon zetten: altijd op hetzelfde moment van de dag.
(Ga je iets doen waarbij je absoluut zeker wilt weten dat je in die tijd niet ongesteld wordt, dan kun je met je huisarts overleggen of je Primolut kunt krijgen, daarmee kun je je menstruatie 2 weken uitstellen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Enkel vrouwen met een heel regelmatige cyclus kunnen precies inschatten wanneer ze ongesteld gaan worden. Eerst moet je weten hoe lang je cyclus duurt. Het berekenen van de cycluslengte gebeurt als volgt: men begint te tellen op de eerste dag van de menstruatie (= dag 1 van de cyclus) en men telt verder tot de laatste dag vòòr de volgende menstruatie. Bij de meeste vrouwen is dat 28 dagen. Maar het kan ook 25 tot 35 dagen zijn. Gelijk hoe lang je cyclus is, als het regelmatig is kan je precies uitrekenen wanneer je terug ongesteld gaat worden.