vorige week toen ik op de weegschaal stond woog ik 52,53 en nu 54 maar als ik dan weer een paar x erop ga dan weeg ik 53 of dan weer 55 ??

Toegevoegd na 47 seconden:
ligt het aan die weegschaal of ben ik gewoon dikker geworden want deze week heb ik best wel veel gesnoept

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je gewicht varieert gewoon binnen een kleine marge en je weegschaal ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je blijft nooit op hetzelfde gewicht en een normale weegschaal is natuurlijk nooit precies. hij kan er soms ook een kilo naast liggen, je hoeft je geen zorgen te maken ver je gewicht, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is normaal dat je gewicht schommelt. Dit kan komen doordat je je op een ander tijdstip weegt, dat je net naar de wc bent geweest, of door dat je iets anders op de weegschaal staat .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Mij valt het altijd op dat je van slapen lijkt af te vallen. Ga maar eens voor dat je gaat slapen op de weegschaal staan, en vlak nadat je de volgende dag weer wakker wordt.
Het kan aan beiden liggen.
Of de weegschaal is gewoon kapot. Dit kun je testen door er een paar keer meteen achter elkaar op te gaan staan.
Of het ligt aan jou. Als je bijvoorbeeld voor de maaltijd op de weegschaal gaat staan zul je meer wegen dan erna! (massa gaat niet verloren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gewicht is 's ochtends altijd lager dan 's avonds, ongeacht wat en hoeveel je die dag gegeten hebt. Ook je vochthoeveelheid in je lichaam is van belang voor je gewicht. Als je dus een dag veel (water) gedronken hebt, is je gewicht hoger dan wanneer je dit niet had gedaan. Tot slot is ook je hoeveelheid spiermassa van invloed op je gewicht. Spiermassa is zwaarder dan vetmassa, dus als je intensief spiermassa aan het kweken bent, kan dit in eerste instantie leiden tot een gewichtstoename. Het soortelijk gewicht van spiermassa (wat door training in de plaats komt van vetmassa), is immers hoger.

Dus samenvattend: het is heel gebruikelijk dat je gewicht licht schommelt. De meest betrouwbare gewichtsmetingsreeks is die, die altijd op ong. hetzelfde moment, onder gelijkende omstandigheden plaatsvindt (bijvoorbeeld 's ochtends NA het op ong. dezelfde tijd opstaan en plassen EN VOOR het ontbijt). Maar ook dan kan je gewicht licht schommelen.

Drie keer per week of zelfs dagelijkse gewichtsmetingen, zijn trouwens echt niet nodig en geven gezien bovenstaande ook geen goed beeld of je bent aangekomen/afgevallen. Eén keer per week je gewicht meten is ruim voldoende om goed overzicht te kunnen houden.

Voor de gezonde afslankers onder ons - al hoort dat niet echt bij deze vraag -: een gezond gewichtsverlies is 0,3 - 0,8 kg per week. Bij intensief afslanken (dit kan gezond, maar moet dan meestal wel onder begeleiding), moet je denken aan 0,9 - 1,8 kg per week. De genoemde waarden zijn afhankelijk van je geslacht, leeftijd en stofwisseling.
Meer kilo's afvallen in de week moet je niet verwachten, dus maak jezelf niet gek - al dan niet door de commercie aangewakkerd - met onmogelijke doelen als '10 kilo in drie weken willen afvallen!'

Groet,

Richard (drogist)