hoe beinvloed de leefomgeving het gedrag van een persoon?

Weten jullie hier antwoord op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Dit is een vraag die bijna niet sluitend te beantwoorden is. Afhankelijk van de persoon en zijn waarneming, zijn eigen gedrag, wensen enzovoort, beinvloed alles wat er om hem heen is, hem op een bepaalde manier. Een kamer kan iemand door kleuren, stoffen, geuren, temperatuur, luchtstroming, energetisch, associaties, licht of 'donkerte', stralingsgewijs, geluid, etc, beinvloeden. Dit geldt net zo goed voor omgevingen waar een persoon zich maar even bevindt: Toilet, stoep voor het huis, op de weg (met fiets weer anders dan met de auto), in de bus, in de winkel krijg je allemaal andere indrukken, alle bovengenoemde eigenschappen hebben op andere manieren effect (onderandere omdat de persoon in kwestie vaak ook in een andere gemoedstoestand verkeerd dan wanneer hij thuis is. Al met al is dit slechts een deel van een mogelijk antwoord, omdat er nog vele studies over gaande zijn. Vele studies over zijn gedaan die elkaar tegenspreken. Er leefwijzen zijn er adviezen die op een bepaalde manier worden geaccepteerd of juist worden verguist (Feng Shui, etc).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De leefomgeving keurt het individuele gedrag goed of wijst het af. Het gedrag wordt dus òf bevestigd en versterkt òf afgekeurd en dan kan je de poppen aan het dansen hebben, afhankelijk van de reactie van het individu. De persoon in kwestie kan ook voor verbetering vatbaar zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je leefomgeving van jongs af aan een a sociale is,dan is de kans dat je zelf ook zo wordt redelijk groot. Groei je daarentegen op in een liefdevol en evenwichtig gezin zul je later waarschijnlijk een sociaal voelend mens zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leefomgeving zal je gedrag zeker kunnen beïnvloeden, maar het is denk afhankelijk van je karakter wat dat uiteindelijk op lange termijn met je doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leefomgeving beïnvloedt je gedrag in grote mate. Mensen uit totaal verschillende leefomgevingen/culturen reageren ook op totaal verschillende manieren. Je past je instinctief aan aan de omgeving waarin je verkeert.

Evolutie is in gang gezet door veranderingen in de omgeving. Als de omgeving stabiel zou blijven zouden organismen zich compleet aanpassen en niet of amper meer veranderen. Verandering van omgeving zet niet aan tot mutaties, maar wel tot aanpassen van de natuurlijke selectie.

Normen hebben invloed op de persoon, doordat deze geschreven en ongeschreven regels voorschrijven die zijn of haar gedrag beïnvloeden. Waarden en overtuigingen bieden de persoon daarnaast een kader voor denken, evalueren en handelen. De gemeenschappelijkheid van deze drie binnen een cultuur zorgt voor gelijkenissen tussen personen in die cultuur en verschillen van deze personen met mensen uit andere culturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat als de persoon zich in een omgeving begeeft die hij of zij prettig vind maar er niet helemaal bij past qua doen en laten dat zo een persoon zich dan gaat aanpassen aan zijn omgeving om er zo meer bij te horen maar natuurlijk kan het ook gewoon op het werk:ik zelf ben vrij spontaan en hou van grapjes maken maar als ik dan een vergadering heb pas ik mij aan aan mijn team en doe netjes mijn pakje aan en mijn haar netjes vast en ben heeeel serieus....dus dat kan ook...waarom?ze verwachten het van mij omdat het op dat moment gepast is