Pleister of niet op wond?

Op straat gevallen over een glad iets. Met hand val proberen op te vangen. Bij mijn vinger is een stuk vel los en heel veel bloed. Ik heb het met alcohol schoongemaakt en er een pleister op gedaan.

Is het beter voor de genezing om de pleister er af te halen of erop te laten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

In principe is het beter voor de genezing om de pleister er af te halen. Maar omdat het je vinger is, die je waarschijnlijk veel gebruikt, is de kans aanwezig is dat het weer gaat bloeden omdat je de wond weer opnieuw "openhaalt". Als ik me in mijn vinger heb gesneden en het bloed niet meer, heb ik soms toch nog wel een paar dagen (vooral overdag) een pleister er op omdat het anders steeds opnieuw weer open gaat. En mét pleister komt het ook goed hoor. Het is nou ook weer niet zo dat er dan helemaal geen sprake is van wondgenezing. Dus afhankelijk van het risico dat de wond weer open gaat, wel of niet een pleister gebruiken. Je kan ook als je slaapt de pleister er af laten en overdag er weer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wanneer het bloedt doe je er pleister, bloedt het niet dan is geen pleister beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal niet meer, maar wel even voorzichtig checken..
Als het nog bloed de pleister nog laten zitten. Zo niet kan je de pleister eraf halen en zo laten genezen. Maar als je aan het werk bent (of bezig bent) zou ik er een pleister op doen, zolang het vel nog los zit.
Met alcohol schoonmaken lijkt me een pijnlijke actie trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er een grote kans is dat het weer open gaat zou ik er zeker een pleister op doen.
Als het al redelijk aan het genezen is is het beter om de pleister eraf te halen (er komt dan meer zuurstof bij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is het beter de wond aan de buitenlucht te laten drogen, maar hij kan op een plek zitten, waarmee je veel met allerlei voorwerpen in aanraking komt. Dan is het verstandiger een pleister er over heen te plakken, zodat het niet opnieuw gaat bloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opzich lich het eraan als je de pleister erop doet dan krijgt de wond niet heel veel licht en als je hem er niet op doet dan komen er allerlei dingen in en kan het gaan onsteken
ja ik zou de pleister erop doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dingen perse moet aanraken met je vinger dan zou ik er een pleister kwa bescherming opdoen, als je je vinger niet hoeft te gebruiken zou ik er geen pleister op doen, want het geneest beter en sneller aan de buitenlucht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de wond wat vuil is zou ik er flink bethadine of bethadinegaas (ideaal voor snij- schaafwonden) op doen met daarop een pleister. Dit gaas kun je gewoon bij de apotheek krijgen. Als de wond mooi schoon is lekker aan de lucht laten drogen en eventueel afplakken als je in aanraking gaat komen met viezigheid (bijv. de wc of met tuinieren enz).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pleister is enkel een lapje voor het bloeden,beter is om de pleister eraf te laten als het wondje niet meer bloed.
Een pleister houd de wond namelijk vochtig,dat is en een prachtige bron voor een bacterie om zicht te ontwikkelen en omdat de huid onder de huid week blijft duurt de genezing ook langer.
Qua bescherming valt een pleister ook tegen,verschuift nogal vaak en een wond geneest van binnen uit dus het komt toch wel goed.
Gewoon regelmatig ontsmetten (water en zeep = voldoende) en verder zo laten.