Conditie opbouwen door elke dag lopen?

Vijf dagen in de week 5km lopen (niet hardlopen), zou het helpen bij conditie opbouwen/afvallen? Ik heb overgewicht, astma, bronchites en hyperfentilatie, en volgens mijn huisarts en coach is het helemaal niet verstandig om te gaan hardlopen. Ik kan by the way niet langer dan een minuut rennen volhouden.

Toegevoegd na 8 minuten:
PS. 'k ben een meid van 16, bijna 17..

Toegevoegd na 3 uur:
Ehm nogmaals, ik bedoelde niet hardlopen, maar gewoon lopen, normaal tempo. Ik loop nog weleens van DH naar rijswijk, dus ik kan 't wel. Als het me gaat helpen bij afvallen ga ik voortaan niet meer met openbaar vervoer naar school, maar lopend.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volg je hart en laat de wereld voor wat het is. Alleen wanneer je het zelf leuk vind ... ga dan lopen. Wil je hiermee iets bereiken ... stel een afstand die jijzelf een prestatie vindt. Bereik die prestatie in één loop, zonder stoppen. Wees ENORM trots op jezelf. Herhaal deze prestatie in een vast ritme, bijv. wekelijks, 3-dagelijks, dagelijks. Wanneer je deze prestatie voor een periode (die jezelf een prestatie vindt) aanhoudt, wees dan weer ENORM trots op jezelf. Dit is dik verdiend. Op dezelfde manier kan je je prestaties vergroten/verbeteren naar een doel dat je wilt bereiken. Drie dingen zijn 'levens'belangrijk: luisteren naar je lichaam (van moe zijn ga je niet dood), trots zijn op je prestatie, en geniet van je inspanning. Van harte: SUCCES !

Nee niet doen. Ga zelf niet hardlopen. Maar ga naar de sportschool om onder begeleiding een conditie op te bouwen. Het is mischien een beetje saai om tussen 4 muren op een band te lopen. Maar je bouwt zo wel gezond een conditie op. Plus je hebt motivatie! Als ik jou was zou ik niet meteen vollop 5 dagen per week te trainen. Dit is jou lichaam niet aan gewend. Rustig opbouwen. En er een sport instructeur erbij halen. In iedergeval een goed iniatief. Maar loop niet te hard van stapel ;) Succes!

Natuurlijk kan je conditie opbouwen door elke dag of 5 dagen in de week te lopen. Maar of dat zo verstandig is met je aandoeningen is wat anders. Ik zou de raad van je huisarts en coach niet zo maar in de wind slaan. Bewegen is goed voor je conditie en helpt bij het afvallen, maar daarvoor hoef je niet te lopen. Activiteiten die je uithoudingsvermogen verbeteren kunnen ook wandelen, fietsen, fitness of zwemmen zijn. Kies je toch voor lopen, volg dan een programma om het lopen rustig op te bouwen én blijf onder controle van je arts. Als je al geruime tijd niets gedaan hebt dan is rustig beginnen zeker verstandig. Begin bijvoorbeeld met 10 minuten bewegen. Probeer hier een paar minuten per dag aan toe te voegen. Een gezond streven is om minimaal 30 minuten per dag actief te zijn: bijvoorbeeld 's ochtends 15 minuten wandelen en 's middags of 's avonds 15 minuten op de fiets. Als je ondervindt dat je meer problemen krijgt met je ademhaling, is het verstandig om advies te vragen aan een (long)arts voordat je doorgaat met sporten. De maximale hoeveelheid lucht die je in één seconde kunt uitblazen is een maat voor de ernst van je ademhalingsprobleem. Op basis van een aantal longmetingen, waaronder de één secondewaarde, kan je arts jou adviseren over je bewegingsmogelijkheden en de intensiteit ervan.

Bronnen:
http://www.blessure-aanwijzer.nl/copd_long...

Jazeker. Als je het hebt over 5 dagen in de week een stuk wandelen dan is dat heel goed. Je zegt al: ""Volgens mijn huisarts en coach is het helemaal niet verstandig om te gaan hardlopen."" Dan ga je dus niet hardlopen. Maar wandelen, in je eigen tempo, is heel goed. Dat wordt mij ook aangeraden. Maar begin met een stuk van - zeg maar - 3 km. Je zult merken dat het steeds beter gaat. En volhouden. Succes!

Doen, doen, doen! Begin desnoods met iedere dag een kwartier en bouw dat per week op met 5 minuten. Zo is het goed vol te houden. Wedden dat je conditie al na een week of 8 een stuk beter is? En een betere conditie is goed voor je gezondheid. En als je doorzet, zul je zien dat het afvallen ook een stuk makkelijker gaat. Succes!

Snel is nooit goed, maximaal een kilo per week. Zorg ervoor dat je dagelijks beweegt: ga met de trap in plaats van met de lift, doe een paar push-ups voor de tv, en vermijd de bus en de auto. Ga te voet of met de fiets.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100