Wat is "volwassenheid"?

Ik ben niet op zoek naar het antwoord "als je 18 bent".
het gaat me niet om de wettelijke leeftijd. Maar om de kenmerken waaraan je "moet" voldoen om volwassen genoemd te kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

Als je in staat bent je idealen te volgen en je niet laat leiden door korte termijn doelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In staat zijn om zelfstandig te overleven in de samenleving waarin je woont ZONDER je medemens (en het ecosysteem om je heen) hierbij ernstige schade of hinder aan te doen.

Een nuttige bijdrage aan deze samenleving leveren zou een mooie extra zijn

Toegevoegd na 5 uur:
Als aanvulling
Het hangt er toch van af of je bijv Nederland bedoelt of dat je de rest van de wereld ook meeneemt in je vraag

Ik denk dat het eerste deel van mijn antwoord OVERAL op de wereld wel geldt maar er zijn zeker samenlevingen die er nog speciale rituelen en proeven aan verbinden. Pas als je die hebt doorstaan wordt je daar als volwassen gezien.
amigo
12 jaar geleden
Mij lijkt het als je genoeg ervaring hebt en verantwoordelijkheid hebt.
Meer inziet als je iets fout hebt gedaan, watje fout hebt gedaan.
Uitgebreider weet ik het niet zo te vertellen ^^;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh damn 2 minnetjes -_-
teveel om te noemen,maar vooral beseffen dat jezelf verantwoordelijk bent voor je daden.dat je wel jezelf kunt veranderen maar de wereld om je heen bijna niet.dat je weinig invloed hebt op de realiteit,en daar niet over zeuren,maar de wereld nemen zoals ze schijnbaar is.
het onveranderbare verleden laten voor wat het is.
dit zijn enkele dingen die wijzen op volwassenheid.ik besef dat ik zeer onvolledig ben,maar ook dat is een teken van volwassenheid.
12 jaar geleden
Verantwoordelijk zijn en je eigen keuzes maken.

(en misschien ook je eigen zorgen betalen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men nog druk aan het onderzoeken, wanneer de hersenen volgroeid zijn en gaat er vanuit, dat je als mens pas echt volwassen bent, als de hersenen zijn volgroeid.
Inmiddels weet men, dat dit ver na het 20ste levensjaar is….sommige onderzoekers hebben het zelfs over 25-28 jaar.

Bijgevoegd wat info over een recent onderzoek:
http://www.nu.nl/wetenschap/2625155/brein-van-twintigers-vaak-nog-niet-volgroeid—.html

Waaraan "moet" je voldoen ;-) :

- Verantwoordelijkheid kunnen nemen
- Consequenties aanvaarden van genomen beslissingen
- Zaken kunnen overzien
- Uitgebalanceerd/stabiel zijn
- Levenservaring hebben opgedaan en ermee kunnen handelen
- Probleemoplossend zijn
- Kunnen relativeren

Dit zijn er een paar en waarschijnlijk is het lijstje niet compleet.
Als ik ze zelf overlees, dan vrees ik nog niet geheel volwassen te zijn....terwijl ik de 28 toch echt ruim gepasseerd ben ;-)))