Waarom vergeet je je dromen als je weer wakker bent?

Wanneer je slaapt kun je precies 'meedromen' in je 'droom'. Maar als je eventjes wakker bent ben je waarschijnlijk 95% van de hele droom vergeten. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Komt omdat een droom wordt opgeslagen in het korte termijngeheugen. Een droom duurt maar enkele secondes, maar in je hersenen gaat 't allemaal zo snel, en omdat het in werkelijkheid zo kort duurt en net voor je wakker wordt gebeurt sla je het op in je kortetermijngeheugen en ben je 't straks weer vergeten. Overigens is het ook logisch dat je 't niet onthoudt omdat je er niets aan hebt, een droom is vaak onlogisch en is irrelevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt jezelf trainen in het onthouden van een droom als je wakker bent.
Ergens had ik dat ooit gelezen en ben er mee aan de slag gegaan. Nu staan alle details me helder voor de geest na het ontwaken.
Ik sta altijd weer verbaasd hoeveel links een droom heeft met wat je overdag hebt gedaan. Soms moet je naar het aanknopingspunt zoeken, maar als je er even de tijd voor neemt vind je die altijd.
Heel wonderlijk welke kronkels je hersenen in droomtoestand maken. Leuk om 's morgens de combinatie met het dagelijks leven te ontdekken.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bedoel je lucide dromen?
Ivana
12 jaar geleden
Nee, dat bedoel ik niet.
Mensen hebben een 'selectief geheugen'.
We kunnen onmogelijk alles onthouden wat we meemaken en al helemaal niet wat we dromen!
Je hersens selecteren dus als het ware de info die in onze hersenen binnenkomen.
Wat niet echt belangrijk is,vergeten we dus.
En dromen dat is ook nog eens info die we in ons onderbewustzijn binnen krijgen,en dat is dan weer de verwerking van alles wat we overdag meemaken.Dus..kan je het nog volgen?^^
Logisch dus dat onze hersens dat allemaal niet opslaan!