Waarom houdt een autistisch meisje uit de klas haar handen voor haar ogen en kijkt ze er onder vandaan?

Wie weet er iets meer van?
Ze zit al jaren bij ons op school, maar blijft het doen.
Het is net of ze verlegen is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Autisme heeft te maken met een verstoorde ontwikkeling in sociaal contact (voornamelijk sociale wederkerigheid, dus het reageren op anderen) en voornamelijk non-verbale communicatie. Daarbij verloopt de verwerking van binnengekomen informatie duidelijk langszamer dan bij 'normale' kinderen.
Aangezien dit meisje dus moeite heeft om anderen te begrijpen, zowel in taal, gewoontes en ongeschreven regels als op non-verbaal vlak (mimiek, handgebaren etc) dan kun je je voorstellen dat iemand aankijken, contact maken voor haar heel eng is. Om zo min mogelijk zaken tegelijk waar te nemen en dus makkelijker een en ander te kunnen verwerken in haar eigen tempo, houdt ze haar handen voor haar ogen. Het is haar manier om met een te veel aan niet te verwerken prikkels om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan ook goed zijn dat ze zich afschermt tegen te veel indrukken die ze niet goed kan verwerken... Ik geloof niet dat dit een uiting van verlegenheid is, want dat gaat nl over... En dat gedrag van dat autistische kind niet... Ze schermt zich af..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ikziejewel... Je zou eens even dat moeten voelen wat dat meisje voelt, dat zou wellicht een heel traumatische ervaring voor je kunnen zijn... En het zou begrip kunnen kweken voor een ieder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ik voel dat je juist empatisch opstelt... Ik heb de indruk juist niet dat je geen begrip hebt... Integendeel... Ikziejewel...
Het is zich afsluiten van de buitenwereld, teveel indrukken.
Ik ken ook die de hele dag met oordoppen inloopt om niets van geluiden te horen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bij het Leo Kannerhuis kan je goede informatie krijgen.
http://www.leokannerhuisnederland.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het juiste antwoord is waarschijnlijk al gegeven. Dikke kans dat ze het doet om zich af te schermen van teveel indrukken. Onderdeel van autisme is dat je niet of minder kunt filteren op wat er aan prikkels binnenkomt. Moet je je eens voorstellen hoe het is als alle beelden en geluiden tegelijkertijd even sterk bij je binnenkomen. Logisch dat je je dan voor een deel (geluid of beelden) probeert af te schermen!

Misschien een goed idee om "Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht" van Mark Haddon eens te lezen. Het is een heel goed leesbaar, ontroerend verhaal over een autistische jongen. Maar in tegenstelling tot veel andere boeken over autisme is dit geschreven vanuit het perspectief van de autist. Het geeft daarom een beeld van hoe het is om autistisch te zijn. En ik denk dat je haar daardoor beter zult begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen met autisme hebben een 'contactstoornis'. Bij een echt autistisch kind kan een reden hiervoor zijn dat ze zich op deze manier probeert af te schermen van de buitenwereld met alle sociale contacten die men daar probeert te maken. Autistische mensen maken over het algemeen liever geen oogcontact. Ook kan het zijn dat ze al de beelden die ze om haar heen ziet, verwarrend vindt. Als ze haar handen voor haar ogen houdt, kan ze zich voor een gedeelte afschermen van deze beelden.

Maar ook autistische kinderen verschillen van kind tot kind. Haar ouders weten vast wel waarom ze zich zo gedraagt. Misschien vinden zij het wel fijn als je interesse toont in hun kind. Zij zijn wat hun kind betreft de ervaringsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist, ze zijn zo verschillend en daarom is er geen klip en klare methode om mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is ook heel moeilijk. Iedereen wil tenslotte het beste voor zijn/haar kind. Hopelijk heeft het alleen maar wat tijd nodig en ziet ze over een tijdje de mogelijkheden van het kind weer i.p.v. haar beperkingen.