Wat is een zondagsarmpje?

Lees hier in een brochure van mijn apotheek dat de huisarts op school voorlichting gaat geven over kleine huiselijke ongevallen, o.a. over een zondagsarmpje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij een zondagsarm, ook wel een zondagmiddagsarmpje genoemd, schiet de elleboog uit de kom. Dit betekent dat de kop van één van de botten van de onderarm (de caput radii) uit het elleboogsgewricht schiet. Het komt het meest voor bij kinderen tussen de drie en zes jaar oud. De reden hiervoor is dat op die leeftijd de ophangbanden (ligamenten) die stevigheid aan het gewricht bieden, hun taak soms nog wat minder goed verrichten. Hierdoor kan bij kinderen sneller de elleboog uit de kom raken, vooral wanneer er aan hun (gestrekte) arm wordt getrokken.

De naam is ontstaan doordat het verschijnsel vaker op een zondag voorkwam. Dit is geen toeval. Op zondag hebben ouders vaak meer tijd om met hun kinderen te spelen of gaan veel ouders met hun kinderen wandelen. Wanneer het kind dan valt, wordt het vaak opgetrokken aan hun arm. Juist dan kan de elleboog makkelijk uit de kom schieten. Vandaar de naam zondagsarmpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een uit de kom geschoten bovenarm van een kindje dat opgetrokken is bij een zondagmiddaguitstapje...

Toegevoegd na 2 minuten:
subluxatie van het radiuskopje, dus...

Maar het is zo simpel te vinden op het net, moest je dat nu op GV vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker niet... Als je de antwoorden van XiniX leest dan zie je dat die meestal niet opgezocht zijn en dat die ook niet te vinden zijn zoals XiniX ze neerzet... Dus dat is totaal niet te vinden op het net... En ik zeg je, hij kan wel eens een misser hebben, maar het wordt toch heel goed gewaardeerd en daarom faciliteert GV wel degelijk...
In het weekend krijgen de kindjes meer aandacht met name van de vaders, die gaan dan lekker met zo'n uk stoeien.
Soms iets te wild, waarbij het wel eens wil voorkomen dat het armpje uit de kom schiet. En zo belandt je dan op de eerste hulp in het weekend, eventueel op de zondag dus. Toen ik daar werkte kwam dat regelmatig voor! Huilende kindjes en ouders die helemaal overstuur waren dat hun goede bedoelingen zo uit de hand waren gelopen per ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een zondagsarmpje is de elleboog uit de kom geschoten door vaak een bruuske beweging. De kop van het spaakbeen (radius) is uit de kom. De medische term is radiuskopluxatie maar ook dokters gebruiken vaak de term "zondagsarmpje".

Deze aandoening treft men vaak bij de Eerste Hulp posten aan op een zondag. Ouders gaan vaker een wandeling met hun kinderen maken, het kind mag tussen pappa en mamma inlopen en wordt aan zijn armpjes tussen hen in geslingerd. Op het moment dat er te hard aan het armpje getrokken wordt is er kans dat de elleboog uit de kom schiet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet vaak dat kinderen door hun ouders aan de handjes worden opgetild.Door dit vaak te doen kunnende spieren in het schouder gewricht dusdanig uitgerekt worden dat hun armpjes snel uit de kom schieten.