Zou het beter voor de gezondheid zijn, om zout heeeel duur te maken?

Zout is heel slecht voor je, en het kost haast niks..
Zou het daarom beter zijn om het echt verschrikkelijk duur te maken. Zodat iedereen er gewoon heel zuinig mee om gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zout en vet zijn wel de bestanddelen in eten die het zo lekker maken... Maar inderdaad ook het minst gezond... Maar duur maken is niet de oplossing, bewustzijn over zout en vet, dat zou kunnen werken... En als je op een pak zout zou zetten dat het dodelijk is, dan nog lukt dat niet, kijk maar naar een pakje sigaretten...
Zij die het weten houden er rekening mee, zij die het niet weten komen er wel achter... En dat nu geldt weer voor alles, niet alleen voor zout en vet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk niet dat dit veel invloed zal hebben.
De prijzen van tabakswaren zijn ook exorbitant hoog. En de rokers blijven roken.

Toegevoegd na 1 minuut:
trouwens we hebben zout nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zout is goed voor je :) alleen te veel zout is, zoals alles, slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"You can lead a horse to water but you can't make him drink."
Voorlichting OK, maar nog meer betutteling lijkt me niet de aangewezen weg om gedragsverandering te bewerkstelligen.
De overheid is wat dat aangaat voor mij allang het punt gepasseerd waar ze nog geloofwaardig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzinnig idee. Teveel zout is weliswaar schadelijk, maar het is een eerste levensbehoefte, je kunt niet zonder.
Maar belangrijker, als je het onderstaande artikel leest, dan kom je tot de overtuiging dat het rechtstreekse verband tussen zoutinname en ziekten nog niet zo simpel ligt.

Toegevoegd na 52 minuten:
Maar vroeger kon je makkelijk te weinig zout binnen krijgen dan goed voor je is.
Vanwege de grote behoefte aan zout was het vroeger erg veel waard. Het bekendste voorbeeld hiervan is wel het salaris van de Romeinse soldaten. Dat bestond uit zout. Ons woord salaris is afgeleid van het Latijnse woord 'salarium', dat zoutrantsoen betekent. Om een idee te geven van de vroegere waarde van zout: met vijf kilo zout kon je begin 16e eeuw een huis kopen in Amsterdam. Tegenwoordig heb je voor zo'n huis minstens een half miljoen kilo zout nodig. Er werd vroeger dan ook vaak belasting geheven op zout. De meest beruchte zoutbelasting was misschien wel de 'gabelle'. Dit was een zoutbelasting in Frankrijk in de 18e eeuw. Het wordt gezien als een van de aanleidingen voor de Franse Revolutie.
14 jaar geleden
Nou alsjeblieft niet. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel aan laf eten. Ik heb nog liever dat ze mij de suiker afpakken dan het zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zout is van levensbelang. Eén van de meest beroemde, en meest betekenisvolle protesten van Ghandi bestond eruit dat hij naar zee liep en in een pannetje zeewater liet verdampen om aan zout te komen. Een enorme daad van verzet tegen het monopolie op dit essentiële mineraal van de Britten. Zout was namelijk een belangrijk middel om de bevolking afhankelijk van de koloniale overheid te houden.

Zelf gebruik ik weinig zout, kortgeleden zelfs een tijdje té weinig. Ik me maar afvragen waarom ik telkens zo duizelig werd. Wat zout toevoegen aan mijn dieet lostte het binnen no time op.

Ja, veel mensen gebruiken teveel zout. Maar de oplossing ligt niet in het heel duur maken van een eerste levensbehoefte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft allemaal niet zoveel met elkaar te maken, Ghandi wilde alleen maar provoceren op een geweldloze manier. Zout is zeker geen eerste levensbehoefte. Het is lekker, maar dat is roken, drinken, wiet en speklapjes ook.
Stel dat het per 1-1-2010 heel erg duur gaat worden, daat iedereen het massaal inslaan want hij blijft ook nog eens heel lang goed. Vervolgens wordt het een schaars product (net als kaviaar) en wordt het dermate interesanter om het extra te gaan gebruiken. Dus geen goed plan. Je lichaam heeft zout nodig, maar het is bijna niet nodig om extra zout toe te voegen in je eten omdat het al in heel veel producten zit. Maar je het wel lekkerder om het te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft geen zin om bepaalde levens of genotsmiddelen duurder te maken! Zie sigaretten/shag. Zout is daarbij ook nog essentieel voor een mens! Het zou beter zijn,als fabrikanten begonnen minder zout/vet en suiker in levensmiddelen te stoppen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals gezegd heb je zout gewoon nodig.
Als je je echt zorgen maakt over gezondheid, en je wilt dat via de prijs bijsturen, dan zou je alcohol heel duur moeten maken.
Niet dat het gaat werken overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natriumarmzout meer promoten? Ik heb zelf contact opegnomen met Bolletje en gevraagd of ze op de stengels 'gezonder' zout willen toevoegen. Het was in ontwikkeling. Mijn voorkeur gaat uit naar het goede onder de aandacht te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien wel maar dan worden alle producten waar zout in zit ook stukken duurder,aangezien er in bijna alle levensmiddelen zout zit kan dat wel eens voor een volgende crisis gaan zorgen.