Hoe kan ik goed blijven functioneren met weinig slaap?

Ik had vannacht 6,5 uur geslapen en kon vandaag mijn werk maar op halve snelheid doen.
Zijn er manieren om je lichaam te laten wennen aan weinig slaap? Dus 6 uur per nacht slapen, zonder de volgende dag moe te zijn.
(Antwoorden als veel caffine gebruiken, vind ik niet zinvol, dat werkt op lange termijn toch niet)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomas Edison die sliep gemiddeld 4 uur per nacht.
Om zijn korte slaap te compenseren, ging de man een paar keer per dag doelbewust in zijn stoel zitten met een zware metalen bal in zijn handen. Als hij dan indommelde, viel de bal uit zijn handen en schrok hij wakker van het geluid.
Het korte 'onderdompelen' en dit een paar keer per dag, was genoeg voor hem om 'allert' te zijn, en toch weinig te slapen.

Het beste antwoord

Je zou kunnen proberen om meer overdag te ontspannen. Dat kan een kwartiertje niksdoen zijn. Of je bereid je voor op je slaap door 2 uur van te voren geen beeldschermen meer te zien en alles afronden wat je nog moet doen; een vast ritueel zonder schetteringen of stressopwekkers maakt dat je sneller inslaapt en dieper slaapt.

Om toch op je situatie en niet je vraag in te gaan:
Het beste is om nu geen (hoge) verwachtingen te hebben. Je bent een mens net zoals de anderen en weinig slaap past niet in een gezond patroon. Het kan leiden tot zowel fysieke als psychische klachten, wat niet alleen moeilijk te verhelpen is maar ook je omgeving beïnvloed. We hebben meer aan gezonde mensen dan aan zoutzakken

Toegevoegd na 2 minuten:
Althans: het verschilt wel per mens natuurlijk -> dat bedoel ik met de verwachtingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Mis dat het door de tijd went maar echt gezond is het niet. Waarom ga je niet wat vroeger naar bed? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doe je door je slaappatroon goed te leren kennen ten eerste en ten tweede door je kwaliteit van slaap te verbeteren... Daar zijn cursussen en boeken over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je het boek toesturen: How to sleep less and have more energy than you ever had... van Kacper M. Postawski
of kijk op www.powerfulsleep.com
Het antwoord is "regelmatig weinig slapen". Ik werk in ploegendienst en het komt erg vaak voor dat ik minder dan 6,5 uur slaap , maar ik functioneer prima. Voel me soms een beetje moe maar dat trekt weer weg.

Het is ook persoonlijk. Misschien ben jij een avondmens en heb je de uren in de vroege ochtend harder nodig. ( Die laatste twee uur tijdens je slaap telt voor twee als je een avondmens bent).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het algemeen moet je er rekening mee houden dat een gemiddeld volwassene 8uur slaap per nacht nodig heeft. Daarbij maakt het inderdaad veel uit op welke tijden dat je slaapt en wat je lichamelijke behoefte is.
Je lichamelijke behoefte kan je zelf een beetje verminderen door een goede conditie te kweken. Je lichaam leert daardoor sneller te herstellen zodat je minder slaap-uren nodig heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik word zelf altijd iets eerder wakker en slaap dan een beetje na. Dan ben je ook wat meer wakker en niet slaperig. Als je de volgende dag weet dat je vroeg op moet staan; ga eerder naar bed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik slaap haast nooit meer dan 6 uur.
Als ik meer slaap ga ik slecht functioneren
Het verschilt sterk van persoon tot persoon.