Hoe komt het dat mijn bovenbenen jeuken nadat ik een poosje heb gezeten op een stoel?

..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel tijdens het zitten jeuken myn bovenbenen heel erg

Het beste antwoord

Jeuk komt door prikkeling van de van de ‘jeukzenuwen’ in de huid.
De uiteinden van deze zenuwen zijn gelegen op de grens van de opperhuid en de lederhuid. De zenuwen kunnen worden geactiveerd door bepaalde eiwitten zoals histamine, neuropeptiden en prostaglandinen. Deze stoffen komen vooral vrij bij ontstekingen van de huid.

Er zijn zeer veel oorzaken van jeuk. Sommige oorzaken komen algemeen voor en andere zijn weer zeer zeldzaam.
Bij de meeste vormen van jeuk is de oorzaak duidelijk en niet van groot medisch belang (maar wel lastig voor de tijd dat het duurt…) Duidelijke, kortdurende en veel voorkomende oorzaken zijn bijvoorbeeld muggenbeten en brandnetelprikken.
Andere zeer duidelijk aanwijsbare oorzaken, die langduriger jeuk opleveren zijn bijvoorbeeld droge huid, eczeem, galbulten, schimmelinfecties van de huid
of parasieteninfecties (zoals bv. schurft).

In jouw geval is het heel specifiek, de jeuk treed op nadat je een poos hebt gezeten.
Waar ik dan aan moet denken is het volgende: een allergische/overgevoelige reactie op de stof van je broek of het wasmiddel/wasverzachter dat je gebruikt. Als dit vooral optreedt als je blote benen hebt dan wellicht door het materiaal van de stof van die stoel.
Als je gaat zitten gaat de stof wat meer spannen rond de benen en is er meer contact tussen huid en stof.
Veel mensen reageren gevoelig op de stretch-vezels in broeken, draag je toevallig veel van dit soort broeken, of misschien leggings o.i.d.?
En wasmiddel of wasverzachter kan ook jeuk veroorzaken. daar kom je achter door over te stappen op een wasmiddel en wasverzachter die hypo-allergeen is, zoals Neutral.
Als je dan merkt dat de klachten verminderen is dat de verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is blijkbaar zo´n soort stof die niet zo fijn zit nadat je een poos op een stoel zit

Andere antwoorden (4)

Dan heb je aambeien. Hier kun je iets tegen doen bij de doktor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aambeien op je bovenbenen? Misschien toch nog eens een lesje anatomie volgen ;-)
Ik moet gelijk denken aan waar mijn moeder altijd last van had.
Mijn moeder had erg veel last van allergieën( daar was ze ook op getest bij de dermatoloog)en ze was oa allergisch voor diverse verfstoffen die in stoelbekleding en ook in bijv spijkerbroeken zaten.
Als ze op een stoel ging zitten dan moest ze er een speciale doek op leggen anders kwam ze helemaal onder de uitslag te zitten.
En als ze nieuwe kleding of meubels kocht(zoals een bank of stoel),vroeg ze een klein stukje stof mee om uit te testen( moest ze op haar huid vastplakken).
Ik weer natuurlijk niet of jij zoveel last hebt,maar het zou dus een allergische reactie kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de bloedsomloop gehinderd en afgekneld wordt, dan zou dat wel een tot bepaald gevoel in de bovenbenen aanleiding kunnen zijn.
De kwestie is dan of het bij elke stoel(hoogte) voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk gewoon slechte doorbloeding. Masseren of een traplopen brengt het weee op gang