Moet je je haar perse met shampoo wassen? Is wassen met alleen water niet goed genoeg?

Kun je de shampoo ook achterwege laten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt ook droogshampoo gebruiken (poeder) indien u geen water voorhanden heeft. (of geen reguliere shampoo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van droogshampoo echter wordt je haar HEEL erg droog. Goed voor een avondje als je haast hebt, maar geen dagelijks verzorgingsproduct. De meeste poeder kam je er niet goed uit en moet je er echt uit wassen.

Het beste antwoord

Jazeker kan je de shampoo ook helemaal achterwege laten! Er zijn meerdere mensen op de wereld die hun haren nooit met shampoo wassen en alleen met water wassen. Hun ervaringen waren dat in het begin je haar extra vet wordt, maar na een tijdje reguleert je eigen hoofdhuid dat en worden je haren sterker, gezonder, zachter en juist minder vet.
Ook mensen met veel allergieën voor bijv. parfums of andere zaken wassen hun haren met enkel water.

Zelf heb ik er verder geen ervaring mee, in mijn puberteit waste ik mijn haar om de dag, tegenwoordig 1 keer per week en dat is meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helder

Andere antwoorden (7)

water lost geen vet op, dus dat zal het niet schoon krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shampoo zorgt ervoor dat het vet uit je haar eruit gaat.
Elke dag is niet nodig maar 3 keer per week is aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja oke maar aan vet gaat ook troep zitten en dat is niet goed dus om de andere dag met shampoo en je hoofhuid en haar is kerngezond.
Nee want de shampoo lost je vet op in je haar. Als je je haar dus alleen met water wast wordt het niet schoon en blijft het vet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je droog haar hebt is het beter om het niet dagelijks te wassen en voldoet spoelen met water prima. Daarnaast 2 maal per week wassen met shampo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is dat inderdaad ruim voldoende, maar, afhankelijk van hoeveel je je haar blootstelt aan weer en wind, de luchtvervuiling in het gebied waar je woont (stad / platteland) en de spullen die je in je haar en op je huid smeert en hoeveel je met je handen in je haar zit (letterlijk, niet figuurlijk) alsook - voor vrouwen - de tijd van de maand, zul je ook af en toe shampoo moeten gebruiken.
Elke dag is echter beslist niet nodig, en zal eerder zorgen dat je haar eerder vet is. De shampoos zijn tegenwoordig wel zo mild, dat ze je haar bij dagelijks gebruik niet zullen beschadigen, maar voor het milieu is een keertje geen shampoo natuurlijk altijd de beste keuze.

Eens per week is - zeker als je er na een tijdje aan gewend bent - in de regel eigenlijk wel genoeg, (kort haar kan nog minder), twee keer wellicht met warm weer. Elke dag of om de dag je haar even uitspoelen tegen het stof is echter wel aan te bevelen.

Ik was mijn haar eens in de week a twee weken (maar heb het wel altijd opgebonden en gebruik totaal geen andere middelen) en eigenlijk is het nooit vet ; ik moet het wassen omdat het te pluizig / stoffig wordt. Mijn jongste daarentegen draagt het los en smeert van alles op haar gezicht (en zit met die handen ook weer in haar haar), dus die mag zeker wel twee,drie keer per week met de shampoo aan de slag. Dat is dus heel verschillend ./ persoonlijk.

Als je nu dagelijks shampoo gebruikt, probeer dat dan eens een dag of wat niet te doen tot je het idee krijgt dat je haar vetter (of juist droger) wordt. Na een poos zul je merken dat die intervallen van 'alleen water nodig' steeds langer worden. Een week is in alle gevallen (zonde gel / lak / wax etc) zeker mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; hoe vaker je je haar ontvet, hoe hoger de talgproductie, dus in eerste instantie zal je haar de eerste tijd wat vetter worden, maar na verloop van tijd wordt dat minder. Dat kan al binnen een maand.
Je moet niets. Je kan ook zonder tandpasta je tanden poetsen. De afgelopen duizenden jaren wasten mensen hun haren ook zonder shampoo.

Het ligt er aan wat je precies wil. Op zich kan je je haar prima met alleen water wassen, maar het zal na een tijdje vettiger worden. Dat zal ook na een tijdje wel weer door je lichaam hersteld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je haar niet wassen met dat MAG, maar ik zal het wel doen, anders krijg je van dat vette haar.