Door welke aandoeningen kan je verschillende neurologische problemen krijgen (zie omschrijving)?

Verminderd wiskundig denken, verminderd analytisch denken, meer problemen met richtingsgevoel. Beetje alsof mijn hersenen luier zijn en ik probeer en ik probeer, maar zoals het eerder was lukt het niet meer.

Die dingen merk ik steeds meer bij mij, en ik heb "iets" wat me neurologische klachten geeft. Alleen ik moet nog 2 maanden wachten tot ik opnieuw naar een arts kan, en tot die tijd werd me geadviseerd door de arts om zelf info te gaan zoeken en zelf mee te denken. Dat "iets", de oorzaak van de klachten, is dus onbekend. Hebben jullie enig idee waar ik informatie kan vinden over wat dat "iets" zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet echt een antwoord op de vraag, wel een advies: je zult ongetwijfeld allerlei aandoeningen kunnen vinden, compleet met patientenorganisaties. Kijk uit dat je niet in de val trapt dat je je aan een bepaalde aandoening vastklampt ("dat lijkt zo sterk, dat moet het wel zijn") maar de informatie die je vindt klinisch blijft bekijken. Het kan iets totaal anders zijn dan wat je na al dat uitzoekwerk denkt. Bovendien gebeurt patienten gemakkelijk hetzelfde als geneeskundestudenten: een vorm van hypochondrie, waarbij je de klachten ontwikkelt waar je over leest. Ja, denk je dan, dit symptoom heb ik. En nu ik erover nadenk, dát symptoom heb ik tot nu toe niet opgemerkt, maar dat heb ik óók! Vaak is dat symptoom dan het gevolg van de herkenning, niet de oorzaak. Het kan trouwens ook dat je niet een specifieke aandoening hebt. Wat je omschrijft, kan ook een gevolg zijn van (geestelijke) overbelasting. Ik kan me zelf herinneren dat ik tijdens mijn studie een vak bestudeerde dat net boven mijn macht ging. De eerste keer van mijn leven dat ik ervoer dat ik echt keihard tegen de grenzen van mijn hersenen aanliep, op een gegeven moment is als het ware gewoon de 'rekenkracht' van je hersenen op. Dit hoeft bij jou natuurlijk niet het geval te zijn, maar het is wel een voorbeeld om aan te geven dat wat je beschrijft geen gevolg hoeft te zijn van een enge ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey SuzyQ, bedankt voor je advies.
Het is in ieder geval vast dat het niet een geestelijke/lichamelijke overbelasting is, o.a. aangezien vele bloedonderzoeken ook niet goed zijn (de waarden zijn niet binnen referentie). Mijn eigen neuroloog was/is altijd van het eigen inzet van patiënten (mits ze dat kunnen natuurlijk), en ik heb dat al vaker gedaan. Ik kijk niet echt op internet hoor, maar ik heb zo wat bronnen;) Alleen nu mijn eigen neuroloog ermee stopt, moeten alle patiënten naar een ander, en daardoor is de wachttijd 2 maanden. Mijn neuroloog vond het handig dat ik alvast met wat info kom.

Het beste antwoord

Wat het zou *kunnen* zijn - is te veel om op te noemen. Ik kan slechts een paar dingen noemen. Een arts kan er vast veel meer noemen, waaronder een paar minder ernstige dan in mijn lijstje.

(Mijn eerste ingeving was: de oorzaak is dat je een vrouw bent geworden... ;-)

Serieus:
Het lijkt erop dat een deel van de hersenen het minder doet. Functie-uitval dus. Dat is vrij plotseling gebeurd.

Weet je hoe plotseling? Dat kan een aanwijzing geven. In de loop van een paar weken/maanden, of van de ene dag op de andere?

Eerst: geleidelijk aan.

Dat kan wijzen op een aftakeling. Beginnende Alzheimer/dementie.

Het kan ook wijzen op een tumor, die heel langzaam aan bepaalde hersengebieden in de verdrukking brengt.

Het kan wijzen op aderverkalking of een andere vorm van slechter worden van de aderen.

Het kan wijzen op (ouderdoms)diabetes. Heb je ook oogproblemen en/of problemen met de doorbloeding/temperatuur in de vingertoppen en de tenen?

Dan: plotseling.

Dat kan wijzen op een aneurysma. Dat is een zwakke plek in een (hersen)ader. Knapt die ader, dan ontstaat in een deel van de hersenen een bloedstolsel, dat problemen geeft. Gaat meestal vanzelf over wanneer het stolsel wordt opgeruimd, en de hersengebieden die achter die ader lagen door een nieuwe ader van bloed worden voorzien. Probleem is dat er meer aneurysma's kunnen zijn. Met bepaalde middelen kan de kans dat die ook knappen, worden vermiderd.

Het kan ook wijzen op een bloedstolsel dat elders in het lichaam is ontstaan (bijv. door trombose), is losgeschoten, naar de hersenen is gegaan, en daar is komen vast te zitten in een ader. Gaat ook vanzelf over wanneer het stolsel wordt opgeruimd. Nieuwe stolsels kunnen worden voorkomen door antitrombosemiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alcohol / paddo's / Wiet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk rond op medische sites, forums en dergelijke. Start zelf een topic op bv http://www.patientenplein.nl/pp/pp.php?type=forum waardoor je reacties krijgt van mensen die misschien hetzelfde hebben.
Bel een andere arts op om advies te vragen, ga eventueel langs de apotheek misschien kunnen zij jou wat verder helpen.

Verder denk ik dat je je niet 2 maanden lang zorgen moet gaan maken. Daar wordt het zeker niet beter op. Wanneer je je echt ernstig zorgen maakt moet je niet wachten maar gewoon een andere arts opzoeken!

Sterkte!