Wat is emotionele chantage?

Vaak hoor ik om me heen het woord emotionele chantage.
Bijv.
"Dat lijkt wel emotione chantage"
Of
Ik lees het op internet of in tijdschriften.
Maar nu vraag ik me dus af:

1) Wat is emotionele chantage?
2) Wat kan het met jou doen?
3) Wanneer is iets emotinele chantage?
4) Wat is het verschil tussen chantage en emotionele chantage?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

emotionele chantage een zeer krachtige vorm van manipulatie waarbij mensen ons direct of in direct proberen te bedreigen of te straffen als we niet doen wat zij willen. De kern van elke vorm van chantage is een dreigement, die op veel verschillende manieren kan worden geuit. Emotionele chanteurs weten hoeveel waarde we hechten aan de relatie met hen, en ze kennen onze kwetsbaarheden en diepste geheimen.
Voorbeeld: Als ze weten dat wij liefde of waardering willen, dreigen chanteurs ons die te onthouden of ze geven ons het gevoel dat we die liefde en waardering eerst moeten verdienen.
Voorbeeld: Als u een warm en medelevend persoon bent, zal een chanteur u egoïstisch of onverschillig noemen.
Het moment dat u dit gelooft, geeft u hen al snel de macht over uw eigen besluit en gedrag. Of door Susan Forward beter beschreven: Op deze manier raken we gevangen in een dans met emotionele chantage, een dans met miljoenen passen, patronen en partners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je je bord niet leeg eet krijg je geen toetje. Normaal.

Als je je bord niet leeg eet vind ik je niet meer lief. Emotioneel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort en krachtig uitgelegd HansB. +van mij.
Emotionele chantage vindt plaats als iemand je gevoelens onder druk zet door ergens mee te dreigen waarvan hij weet dat jij het je zal aantrekken. Wat het met jou kan doen is bv dat jij heel bang of verdrietig wordt. Voorbeeld van chantage is "Als je me geen 100 euro geeft sla ik je in elkaar". Voorbeeld van emotionele chantage is "Als je bij me weggaat pleeg ik zelfmoord".